Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

St

Hoe lang blijft een weigering van een verzekering staan?

Het is vervelend dat je in het verleden problemen hebt gehad met je autoverzekering. gelukkig heb je nu al lang een goede verzekering zonder betalingsachterstanden. dat is positief voor je verzekeringsgeschiedenis. 
 
de vraag of je ooit geweigerd bent door een andere verzekeraar is een standaardvraag die je moet beantwoorden als je een nieuwe verzekering wilt afsluiten. het is belangrijk dat je deze vraag eerlijk beantwoordt, want als je liegt of iets verzwijgt, kan dat gevolgen hebben voor je dekking of uitkering. 


de periode waarvoor een weigering geregistreerd blijft, is afhankelijk van de reden van de weigering. als je geweigerd bent omdat je te veel schadegevallen hebt veroorzaakt, te laat hebt betaald, of een valse verklaring hebt afgelegd, dan blijft dat meestal acht jaar zichtbaar voor andere verzekeraars. 
 
als je geweigerd bent om een andere reden, bijvoorbeeld omdat je een strafblad hebt, dan kan dat langer duren. de verjaringstermijn van een strafblad hangt af van het soort vergrijp. over het algemeen komt een strafblad na vijf jaar te vervallen, maar dat kan ook langer zijn. 
 
als je niet zeker weet hoe lang jouw weigering nog geldt, kun je het beste contact opnemen met je huidige tussenpersoon of verzekeraar. zij kunnen je vertellen of je nog steeds ja moet invullen bij de vraag of je ooit geweigerd bent. je kunt ook een verklaring omtrent gedrag (vog) aanvragen om te bewijzen dat je geen strafbare feiten meer hebt gepleegd. doglikesbest
 
ik hoop dat dit je helpt om meer duidelijkheid te krijgen over je verzekeringsstatus.