Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ho
honza23 - 05-03-2024 10:38:44
Auto & Vervoer

Zijn er mensen die ook problemen hebben met auto met een vervuilde t dgi motor?

de monteur heeft gelijk en toch ook niet.


hij heeft gelijk qua omschrijving van het probleem.


echter, hij zit fout qua de oorzaak en dat het alleen bij kleine turbomotoren voorkomt. en het oplossen van dit probleem kan veeeel goedkoper dan de €1000 die u noemt !


motoren moeten steeds zuiniger worden (bpm-boete) en schoner (minder nox). dus hebben steeds meer benzinemotoren directe injectie: de benzine wordt dus niet zoals vroeger in het inlaattraject ingespoten maar direct in de verbrandingskamer/cilinder. (t-gdi = turbo gasoline direct injection).


en om minder nox te produceren wordt een deel van de uiktlaatgassen opnieuw naar de motor gebracht (egr: exhaust gas recirculation). 


in theorie werkt dat allemaal prachtig....maar wat is de praktijk?


die opnieuw aangevoerde uitlaatgaslucht is natuurlijk niet zo schoon. vroeger spoelde de indirect ingespoten benzine de boel schoon, maar dat gaat bij directe injectie niet: de boel wordt dus steeds viezer en koekt aan.


dat komt bij alle direct ingespoten benzinemotoren voor ! niet alleen bij kia, en niet alleen bij kleine motoren, en ook zonder turbo...!


uw laatste zin is dus kansloos: dit is een algemeen bekend probleem, en komt overal voor; het kan zelfs een producteigenschap genoemd worden.


en het kan al voor €125,- schoongemaakt worden:


https://www.lawrencebeek.nl/dienst/walnut-blasting-0/#:~: