Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 26-12-2006 17:08:27
Auto & Vervoer

Koopadvies 2de hands

dag frankie,


naar mijn bescheiden mening kijk je in de verkeerde richting. je kunt je m.i. beter richten op een japanner (honda/toyota/nissan), die zijn veel minder onderhoudsgevoelig en geven de minste klachten (bron: adac). wel wil ik je hier ongevraagd nog wat tips meegeven bij het kopen van een 2de hands auto:


kentekenbewijs


check of het kenteken, het chassisnummer en de kleur van auto overeenkomen met de informatie op het kentekenbewijs. op het kentekenbewijs staat waar je het chassisnummer op de auto kunt vinden.


controleer het originele kentekenbewijs en niet de kopie. kijk vooral of er iets vermeld staat bij 'bijzonderheden'.


onderhoudsboekje


check of de auto elk jaar een onderhoudsbeurt heeft gehad bij een erkende dealer. als er geen onderhoudsboekje is, vraag of de verkoper facturen kan overleggen van garages.


check of de distributieriem is vervangen en zo ja, bij welke kilometerstand.


het ontbreken van een onderhoudsboekje is reden tot achterdocht.


apk


check of er een geldig apk keuringsrapport bij de auto wordt geleverd, en vergeet niet te kijken hoe lang de apk nog geldig is.


roest/schade/banden


roestvorming ontstaat het eerst rond de wielen. controleer of de auto hier is doorgeroest.


let op kleurverschillen, dit kan duiden op herstelde schade.


kijk of de banden zijn versleten en of er geen bobbels op de banden zitten.


controleer of alle controlelampjes het doen voordat je de proefrit maakt.


als er een hard geluid onder de auto vandaan komt, is de uitlaat wellicht lek.


 


loop de hele carrosserie na op krassen, deukjes, steenslag, roest en andere schade. als een auto gaat roesten gebeurt dat meestal het eerst bij de wielkasten. kleurverschillen tussen plaatwerkdelen wijzen op bijgewerkte schade.


als er verse tectyl op de onderzijde van het voertuig zit, is daar in ieder geval roest bijgewerkt.


zie deel 2: