Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 06-03-2008 14:35:14
Geldzaken & Recht

Rits laarzen na 3 maanden kapot

dag laura,


je hebt laarzen gekocht mèt ritsen en niet zonder ritzen. de verkoper dient je in zijn geheel garantie aan te bieden en dat zeker in het eerste halve jaar na aankoop. in die periode heb je immers als consument speciale wettelijke rechten:


 


 


sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. in jouw geval stel je gewoon dat de ritzen van de laarzen ondeugdelijk zijn. van de verkoper kun je dan wettelijk nakoming van de onderstaande punten eisen:



dat het product wordt hersteld of vervangen.

en als dat niet kan, of als de verkoper daaraan niet wil meewerken,


dat de verkoper de aankoopprijs terugbetaalt.

als de verkoper ook aan punt 2 niet wil meewerken, dan heb je het recht om,



de koopovereenkomst schriftelijk te ontbinden en je geld terug te eisen (doe dat dan schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst).

bewijslast


als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je het vermoeden hebben dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. in jouw geval is hier sprake van non-conformiteit (de laarzen voldoen niet aan de norm dat het heel normaal is om om de ritzen te gebruiken bij deze laarzen. als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht. wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. de wettelijke bescherming van de consument is dan van toepassing (b.w. boek 7). lees ook even de links, dan sta je wat sterker in het 'gesprek' met de verkoper.


lees ook even de verwijzingen: 


http://www.wetboek-online.nl/wet/bw7/6a.html">bw7:6a http://www.wetboek-online.nl/wet/bw7/17.html">bw7:17 http://www.wetboek-online.nl/wet/bw7/18.html">bw7:18 http://www.wetboek-online.nl/wet/bw7/21.html">bw7:21 http://www.wetboek-online.nl/wet/bw7/22.html">bw7:22


http://kassa.vara.nl/portal?_li=y&_scr=kassa_artikel&number=3239644">garantievragenbijkassa


http://www.computerconsument.nl/pages/redartikelendetail.php?redartid=195">garantievragen2


http://www.consuwijzer.nl/dsresource?objectid=9517&type=pdf">consuwijzer2


http://www.consumentenautoriteit.nl/cabedrijven/specials/special_garantie/veel_voorkomende_misverstanden">veelvoorkomendemisverstanden


sukses en met vriendelijke groet, read3.