Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 18-07-2008 13:36:31
Geldzaken & Recht

Garantie/levensduur brilmontuur

Herman: kijk ook eens goed naar het onderstaande: (geldt ook voor vraagsteller zij het nog niet van toepassing:

veel ondernemers en consumenten menen dat er een europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. dit is een misverstand.


europese richtlijn koop en garantie

in de europese richtlijn koop en garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.


de vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.


nederlandse regelgeving

echter, volgens de nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de europese richtlijn. dit is toegestaan.