Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 26-11-2004 14:23:07
Auto & Vervoer

All-risk verzekering

hallo babsje,


de premie voor een all-risk verzekering wordt gerekend over de nieuwwaarde van de auto, zoals deze 5 jaar geleden was. bij een schade wordt er maximaal nooit meer uitgekeerd dan de dagwaarde van de auto. hoe ouder de auto, des te minder wordt er uitgekeerd, terwijl de premie gebaseerd blijft op de nieuwwaarde van de auto.


stel je loopt een fikse schade op. de auto kan nog gerepareerd worden, maar die reparatiekosten zijn hoger dan de dagwaarde. dan krijg je de dagwaarde uitgekeerd, meer niet en je zit zonder auto. dit heet economisch totall-los. een aantal verzekeringsmaatschappijen nemen de auto dan in. bij andere maatschappijen kan je de auto behouden, maar dan krijg je de dagwaarde uitgekeerd minus de waarde van het wrak. om de waarde van het wrak vast te stellen worden er een stuk of drie opkopers/slopers uitgenodigd om te bieden. het hoogste bod geldt. dit wordt afgetrokken van de dagwaarde, het verschil wordt aan je uitbetaald. dit heet totall-los met behoud.


het omslagpunt om een all-risk verzekering te beƫindigen begint vanaf 5 jaar oud. het is afhankelijk van het type auto. is het een merk of model wat snel daalt in dagwaarde, dan is het de vraag of het nog de moeite loont om zoveel premie te betalen voor het weinige dat je er eventueel voor terug krijgt. sommige auto's zijn behoorlijk "waardevast" en daarvoor ligt het omslagpunt bij 6 of 7 jaar.


de anwb heeft lijsten waarop je een indruk kunt krijgen van de dagwaarde van de auto. het is een richtlijn. mede bepalend is ook de staat van de auto en nog wat andere zaken. meestal ligt de dagwaarde onder het bedrag dat de anwb aangeeft. het is dus een kwestie van rekenen.


de volgende stap in de verzekeringwereld kan zijn, de auto wa extra of beperkt casco te verzekeren. elke maatschappij heeft hiervoor zijn eigen naamgeving. bij dit produkt is aanrijdingsschade niet gedekt. wel een aantal andere zaken zoals ruitbreuk, aanrijding van dieren, diefstal, inbraak en natuurgeweld (b.v. hagelschade). kijk wel even na, wat jouw verzekeringsmij wel en niet in z'n pakket heeft zitten. de premie wordt dan berekend over de dagwaarde van de auto. bij diefstal wordt dan de dagwaarde uitgekeerd. vraag een betrouwbaar en deskundig persoon om de dagwaarde vast te stellen. als je de dagwaarde te hoog opgeeft, krijg je alleen de werkelijke waarde vergoed en betaal je teveel premie. 


reken ze. vladja