Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 09-12-2009 12:52:07
Computers & Telefonie

Laptop defect na 2 jaar en 2 maanden

Es4oc schreef op woensdag 9 dec 2009, 12:24:

wat je zegt druist toch regelrecht in tegen zoiets als 'recht op een deugdelijk product'. het zou toch juist níet nodig hoeven zijn om extra garantie bij te kopen omdat je daar wettelijk gezien al recht op hebt...

tussen het recht hebben op een deugelijk product en recht op garantie zijn twee totaal verschillende zaken die ook totaal niks met elkaar te maken hebben.
de regel dat je recht op een deugelijk product hebt, is eigenlijk verkeerd gekozen.
deze regel heeft betrekking dat de verjaringstermijn van de winkelier geen 2 jaar is (welke op 2 jaar is gesteld in de europese richtlijn), maar dat deze gesteld is op de gemiddelde levensduur van het product.
dus na de garantieperiode en binnen de gemiddelde levensduur is de winkelier verplicht om het probleem op te lossen.
de wet zegt niet dat dit kosteloos uitgevoerd moet worden, dus kun je dat ook niet claimen.

es4oc schreef op woensdag 9 dec 2009, 12:24:
het zou toch juist níet nodig hoeven zijn om extra garantie bij te kopen omdat je daar wettelijk gezien al recht op hebt...
wettelijk gezien heb je daar zowiezo geen recht op.
echter je hoort het wel vaak.
dit komt omdat men twee totaal verschillende zaken aan elkaar gelijk stelt.
men zegt:
de wettelijke garantie is hetzelfde als de wettelijke bescherming.
in de europese richtlijn is de tijdsduur van de wettelijke bescherming en de wettelijke garantie inderdaad aan elkaar gelijk: namelijk 2 jaar.
in de europese richtlijn is bepaald dat de winkelier minimaal 2 jaar garantie moet geven. dus de wettelijke garantie.
de nederlandse wetgeving kent geen wettelijke garantie.
dus kun je zowiezo niet zeggen dat de consument recht heeft op de wettelijke garantie die gelijk is aan de gemiddelde levensduur.

dus garantie bijkopen is in tegenstelling wat sommige zeggen zeker geen sigaar uit eigen doos.
als je 1 jaar garantie krijgt op een product, heb je maar 1 jaar recht op garantie.
als je dus garantie bijkoopt tot bijvoorbeeld 3 jaar, dan heb je recht op 3 jaar garantie.
je hebt zowiezo geen recht op de wettelijke 3 jaar garantie, omdat de wettelijke garantie in de nederlandse wetgeving niet bestaat.
waar je wel recht op hebt:
- 1 jaar garantie
- 3 tot 5 jaar wettelijke bescherming. dus dat de winkelier verplicht is om het probleem op te lossen (na de garantieperiode tegen volledige betaling) en dat de winkelier gedurende deze periode het aanspreekpunt is voor de consument.


es4oc schreef op woensdag 9 dec 2009, 12:24:
natuurlijk als de laptop aanzienlijk in waarde stijgt is het redelijk om mee te betalen aan de reparatie maar dat is geenszins aan de hand.
de waarde van de laptop zal alleen maar zakken.
na 2 tot 3 jaar is de laptop technisch dermate verouderd dat door de technische ontwikkelingen de laptop geen waarde meer heeft.
na 3 jaar worden door de fabrikanten voor de laptops geen onderdelen meer gefabriceerd. en als alle onderdelen die dan nog op voorraad lagen op zijn, dan worden er geen nieuwe onderdelen meer gefabriceerd.
dus na 3 jaar is het gewoon einde.
gaat de laptop dan kapot en er zijn geen onderdelen meer te verkrijgen, dan kan de consument gewoon de laptop op de schroothoop gooien en een nieuwe gaan kopen.