Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 31-12-2009 17:02:29
Computers & Telefonie

Wii van nintendo geen langere levensduur dan 3 jaar??

Veel mensen zeggen:

de economische levensduur is gelijk aan de technische levensduur en is ook gelijk aan de garantieperiode.

dat is niet waar.

de garantieperiode is die periode waarin de fabrikant of winkelier garant staan voor de goede werking en als er toch een defect optreedt dat deze dan kosteloos wordt gerepareerd of vervangen.

de economische levensduur is die periode waarin een product belastingtechnisch wordt afgeschreven, ook de periode waarin een product gemiddeld wordt vervangen, maar is ook die periode waarin een product door technische ontwikkelingen economisch niets meer waard is.
door die diverse zaken zijn de economische periodes ook niet aan elkaar gelijk:
- voor de belastingtechnische afschrijving bedraagt die voor bedrijven 3 jaar, voor consumenten 5 jaar.
- voor de vervanging is dat het voor bedrijven 3 jaar en consumenten tussen de 3 en de 5 jaar.
- door de technische ontwikkelingen is de economische levensduur tussen de 2 en de 3 jaar.

de gemiddelde levensduur is die periode waarin een product gemiddeld meegaat.

de technische periode is die periode waarin een product maximaal mee kan gaan, de eventuele reparaties meegerekend.

voor de consumentenrecht zijn alleen de garantieperiode en de economische levensduur van toepassing.

in de garantieperiode heeft de consument recht op kosteloze reparatie of vervanging als het product niet door eigen schuld defect is gegaan en na 6 maanden dient de consument met het bewijs te komen dat het product buiten zijn schuld om defect is gegaan.

de verkopende partij is gedurende de economische levensduur verplicht om het probleem op te lossen (buiten de garantieperiode mag alle kosten worden doorberekend) en is de verkopende partij voor de consument het aanspreekpunt.

de gemiddelde levensduur waarover de diverse organisaties spreken is niet in de wet opgenomen, dus ook niet rechtsgeldig. de winkelier hoeft hier niet aan te houden.