Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 06-01-2010 15:23:48
Computers & Telefonie

Vodafone gsm-samsung h1 waterschade?

Dag lucas01,

onderstaande is uitsluitend van toepassing als het mobieltje gekocht is na 6 juli 2009.

diagnoses bij mobieltjes:
klem-, val- , roest- , druk-, stoot- en nu weer waterschade lijkt dé manier van de (telecom)bedrijven om de reparatie niet onder de garantie te laten vallen. er zijn opvallend veel gevallen waarbij deze diagnoses in de particuliere sector gesteld worden. bij wijze van spreke ligt half nederland in bad/bed met het mobieltje en de rest knikkert het mobieltje van de vaalsterberg. wat onderbelicht blijft, zijn de wettelijke rechten die je als consument in de eerste zes maanden na aankoop hebt. raakt een mobieltje in de eerste zes maanden na aankoop defekt dan mag je wettelijk gezien het vermoeden hebben dat het defekt al aanwezig was op de dag van de aankoop. de winkelier (let wel: de verkoper) moet dan gewoon keihard kunnen bewijzen dat dat niet het geval is/was en dat kan hij meestal niet, tenzij er zogezegd een deuk in het toestel zit. in dit geval is "beweren" dat er van waterschade sprake is, juridisch gezien volstrekt onvoldoende als bewijsvoering. bovendien mogen er bij de afwikkeling van deze garantieclaim geen kosten in rekening worden gebracht en dus ook geen onderzoeks- of portokosten. dat soort kosten zijn binnen de eerste 6 maanden na aankoop voor rekening van de verkoper. de eerste 6 maandenregeling is in de wet verankerd en gebaseerd op:

artikel 18 | bw7, boek 7, titel 1, afdeling 2.

2. bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

kan de winkelier niet glashard bewijzen dat het defect niet aanwezig was op het moment van de aankoop, dan is hij wettelijk gezien gehouden aan het hier volgende:
1. hij dient het mobieltje kosteloos te (laten) repareren;
(en als dat niet kan of de reparatiekosten zijn hoger dan de nieuwwaarde)
2. hij dient kosteloos voor een passende vervanging zorg te dragen;
(als dat niet mogelijk is of hij wil daaraan niet meewerken)
3. hij dient de totale aankoopskosten terug te betalen, omdat de koper dan het recht heeft om de koopovereenskomst te ontbinden.

bovenstaande opsomming is weer gebaseerd op de hier volgende wetsartikelen:

bw7 boek 7 consumentenkoop:

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html">http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

bw7:6a bw7:17 bw7:18 bw7:21 bw7:22

vriendelijke groet, readac.