Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 17-05-2010 18:00:24
Computers & Telefonie

Laptop defect na 2 jaar en 2 maanden

Seeker schreef op maandag 17 mei 2010, 17:44: en waarom komen dan steeds van die consumenten experts bij kassa en radar die verkondigen dat je recht heb op kosteloze reparatie wanneer een product kapot gaat binnen de verwachte levensduur?
kijkcijfers en vertellen wat mensen graag horen willen?



seeker schreef op maandag 17 mei 2010, 17:44: ja het verward mij nog steeds, want op mijn iphone en laptop zit ook maar een jaar, en volgens kassa en radar heb je wettelijk minimaal 2 jaar recht op garantie en kan dat zelfs nog langer zijn, maar ligt aan het product.

zij beschouwen de europese richtlijn als een wet waar je rechtstreeks aanspraak op kunt maken, wat niet zo is.

de europese richtlijn kent inderdaad een bepaling waarin aangegeven wordt dat een product minimaal 2 jaar garantie op behoort te zitten.
echter, zolang die regel niet in de nederlandse wetgeving is opgenomen, is die regel in nederland niet van toepassing.

het is volgens de nederlandse wetgeving en de europese richtlijn:
als in de koopovereenkomst geen garantieperiode is afgesproken en/of bepaald is hoelang dat een product probleemloos mee zou moeten gaan, dan alleen mag je van wat je er gemiddeld en redelijkerwijs van kunt en mag verwachten.

een ander punt is dat men door manipulatie van de regels ook de overige non-conformiteiten onder de non-conformiteitsregel wilt laten vallen, waardoor het voor de consument gemakkelijker is om eventuele reparaties of vervangingen kosteloos bij de verkopende partij te kunnen declareren.

ik hoor ook die "experts" op tv.

men is het niet eens met de huidige regelgeving en men wilt af van de huidige garantieregelingen.

wat men wilt, is een systeem waarin van te voren aangegeven wordt hoelang dat een product probleemloos mee behoort te gaan, men neemt hiervoor de gemiddelde levensduur.
voor iedere productgroep wordt dat bepaald.
dit doet men om het voor de consument eenvoudiger te maken.

een waardeloos systeem, omdat een dergelijk systeem in de praktijk totaal niet haalbaar en uitvoerbaar is.

want je kunt niet zomaar zeggen:
een accuboormachine behoort probleemloos 5 jaar mee te gaan.
dus stelt men: van de goedkoopste accuboormachine van de gamma mag je de dezelfde kwaliteit en levensduur verwachten als van de duurste makita of dewalt.
in de praktijk is dat helemaal niet zo.

de kwaliteit en levensduur hangt af van de prijs, merk, type, enz. enz.
een fabrikant of winkelier zal nooit aangeven hoelang dat een product probleemloos mee behoort te gaan.
eigenlijk zeggen zij dat wel: de garantieperiode.

de fabrikant stelt in de garantieperiode:
dat het product vrij is van productiefouten, materiaalfouten en montagefouten.
dus stelt de fabrikant ook dat zij garant staan voor de goede werking gedurende de garantieperiode.

echter vinden veel consumentenorganisaties die garantieperiode veel te kort en gaan daarom uit van de gemiddelde levensduur.

er zijn echter wel producten met een garantieperiode die gelijk is aan de gemiddelde levensduur.
de consumenten zullen dergelijke producten nooit kopen, omdat zij de prijs veel te duur vinden.

hopelijk is het zo duidelijk genoeg en duidelijk uitgelegd.