Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 18-05-2010 00:40:17
Computers & Telefonie

Laptop defect na 2 jaar en 2 maanden

Nog een aantal belangrijke punten:



een defect aan het product
als een product na aanschaf defect gaat, kan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.

1. openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. de verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.

2. de verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd.

3. zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.



garanties
de verkoper kan de koper extra garanties geven, bovenop de wettelijke rechten. een garantiebewijs kan de wettelijke rechten van de koper echter niet inperken. als de garantie bijvoorbeeld vermeldt dat het product gedurende één jaar na aanschaf gratis wordt gerepareerd, ontneemt dit de koper niet het recht om de vervanging van het product te eisen.

de verkoper of de producent garandeert bijvoorbeeld dat een horloge zeker 40 jaar zal werken. gaat het horloge eerder stuk, dan krijgt de koper een nieuwe. de koper kan, indien reparatie mogelijk is, ook verlangen dat het horloge wordt gerepareerd.

vaak biedt een verkoper tegen een extra bedrag bovenop de koopsom een aanvullende garantie in de vorm van een service-verzekering. een koper doet er verstandig aan goed te overwegen wat hij hierdoor extra krijgt bovenop de wettelijke rechten die de consument al heeft. de service-verzekering biedt mogelijk niet veel meer dan de koper al aan wettelijke rechten heeft.

de garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze de rechten of vorderingen van de koper bevatten. voorts moet de garantie de naam en het adres van de verkoper of de producent vermelden en de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.

reclame-uitingen vallen eveneens onder de garantie. bij de aanschaf van het product kan de koper verlangen dat deze garantie op papier wordt verstrekt. de verkoper of fabrikant mag deze gegevens echter ook per e-mail of per diskette verstrekken.


de verplichtingen van de verkoper
de verkoper is verplicht het product aan de koper af te geven. hierdoor wordt de koper eigenaar. betaalt de consument later of in termijnen, dan kan de verkoper echter bedingen dat hij eigenaar blijft totdat hij de totale koopsom van de koper heeft ontvangen.

de verkoper is verplicht een product te leveren dat met de koopovereenkomst in overeenstemming is:
1. het product moet voldoen aan de eigenschappen die je mag verwachten bij normaal gebruik. met een auto moet je kunnen rijden en remmen. op een pc moet je zonder problemen een tekstverwerkingsprogramma kunnen draaien.
2. de koper mag verwachten dat een product de eigenschappen bezit die door de verkoper zijn toegezegd. heeft de koper bijvoorbeeld verteld dat hij een auto nodig heeft om met zijn caravan naar de ardennen te gaan, dan moet de auto daartoe in staat zijn. het kan dus van belang zijn om de verkoper te vertellen waarvoor het product gebruikt zal worden.
3. een verkoper is niet alleen gebonden aan zijn eigen mededelingen. als de fabrikant reclame voor het product maakt, kan de koper daar rechten aan ontlenen (zie ook "garanties"). voldoet het product niet aan de in de reclame toegezegde eigenschappen, dan kan de koper de verkoper hierop in principe aanspreken.
4. draagt de verkoper zorg voor de installatie van het product, maar voert hij de installatie ondeugdelijk uit, dan geldt dit als een gebrek aan overeenstemming van het product aan de overeenkomst. hetzelfde geldt als de koper zelf het product installeert, maar de bijgevoegde montagevoorschriften gebreken vertonen, waardoor het eindresultaat tegenvalt.

al kunnen aan deze teksten geen rechten aan ontleent worden, toch staat het er wel wat je nu wel en niet mag verwachten.
de bron hiervan is:
http://www.conformiteit.nl/conformiteit-conformiteitbeginsel_garantie.html

deze is compleet volgens de nederlandse wetboek.