Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 19-05-2010 15:20:33
Geldzaken & Recht

Bdr containerreiniging/niet geven volledige informatie/opzeggen abonnement

Ik heb de kwestie ook voorgelegd aan consuwijzer. onderstaande reactie van hun gekregen.

geachte heer bosma,

hartelijk dank voor uw e-mail van 15 mei 2010. in uw e-mail schrijft u dat u op 26 april 2010 aan de deur een contract heeft getekend met bdr containerreiniging. op 06 mei 2010 heeft u een bevestiging van dit contract ontvangen. u heeft het contract toen meteen schriftelijk opgezegd, echter bdr containerreiniging accepteert deze opzegging niet. u wilt nu weten wat uw rechten hierin zijn. in deze e-mail vertellen we u wat uw rechten zijn als consument. en we vertellen u wat u kunt doen.

bij colportage geldt een wettelijke bedenktijd van acht kalenderdagen. deze termijn gaat in op het moment dat u het contract hebt ontvangen. dat betekent dat u binnen de acht kalenderdagen bedenktijd de verkoper een brief kunt sturen dat u de overeenkomst ontbindt (ongedaan maakt). u hoeft hiervoor geen reden op te geven.

advies bij ontbinding
- wij raden u aan om uw brief aangetekend te verzenden. zo hebt u altijd een bewijs dat u het contract binnen de acht dagen hebt ontbonden.
- als u uw aangetekende brief op de achtste dag hebt verzonden, dan is dit nog op tijd. het is alleen verstandiger om uw brief uiterlijk 2 dagen voor het einde van de bedenktijd op te sturen.
- is uw ontbinding op tijd? dan hoeft u geen annuleringskosten of administratiekosten te betalen.
- hebt recht op teruggave van uw eventuele aanbetaling.
- de colporteur moet (op voorschrift van de minister) bij het contract een ontbindingsformulier stoppen. dit formulier kunt u dan gebruiken voor ontbinding binnen de bedenktijd

een colportageovereenkomst moet aan een aantal regels voldoen. hieronder leest u welke regels dit zijn. of wat u kunt doen als het contract niet aan deze regels voldoet.

wat moet er in het contract staan?
- er moet duidelijk in het contract staan dat er een ‘afkoelingsperiode’ (bedenktijd) is van 8 kalender dagen. en dat u binnen deze 8 dagen de overeenkomst kunt ontbinden (ongedaan maken).
- er moet duidelijk in het contact staan wat de afgesproken prijs is (het totaal van de betalingen).
- de datum waarop de overeenkomst wordt aangegaan en ingaat.
- handtekening van zowel de verkoper (colporteur) als de consument.
- naam en adres van de verkoper of het bedrijf waarvoor hij werkzaam is.
- is de verkoper (colporteur) in nederland gevestigd, dan moet ook vermeld worden de kamer van koophandel waarbij de onderneming is ingeschreven + het inschrijvingsnummer.
- er moet ook duidelijk in staan dat de verplichtingen uit de overeenkomst (zoals leveren en betalen) op de negende dag opeisbaar is.

hoe moet het contract eruit zien?
- de overeenkomst moet schriftelijk zijn.
- het contract mag niet groter zijn dan een a4. in tweevoud. eén exemplaar van de overeenkomst is voor de colporteur en het andere exemplaar wordt onmiddellijk na ondertekening aan de consument gegeven. allebei de overeenkomsten moeten hetzelfde zijn.
- naast de overeenkomst moet de verkoper (colporteur) een apart standaard formulier meegeven. hierin staat een voorbeeld brief dat u af kunt zien van de overeenkomst binnen de bedenktijd.

wat kunt u doen?

ontdekt u na het aangaan van de overeenkomst dat deze niet voldoet aan de wettelijke inhoud/vormvereisten? en wilt u van de overeenkomst af? dan kunt u een beroep doen op “nietigheid”. dit betekent dat er geen geldige overeenkomst is gesloten.
- u kunt de colporteur het beste een aangetekende brief sturen.
- hierin schrijft u dat u zich niet (meer) houdt aan het contract, omdat deze nietig is. (noem hierbij wel de inhoud/vormvereisten waaraan niet is voldaan).
- bewaar een kopie van uw brief.

bij colportage moet de verkoper (colporteur) zich aan gedragsregels houden.

hieronder leest u welke regels dit zijn:

- de verkoper moet u meteen duidelijk maken dat hij u iets wil verkopen.
- de verkoper mag niet proberen u iets te verkopen als hij weet dat u het niet kunt betalen.
- de verkoper mag u niet misleiden. hij mag geen dingen zeggen die niet waar zijn.
- de verkoper mag een product niet splitsen in meerdere koopcontracten, om zo onder de 34 euro te blijven.
- de verkoper mag u niet alleen geldleningen verkopen.
tekent u een koopcontract?
dan moet u daar meteen een kopie van krijgen. dit noemen we ook wel een afschrift of een akte. zonder deze kopie is de koopovereenkomst niet geldig.

een reactie die vergelijkbaar is met de reactie van ondermeer read. er lijken dus wel wat mogelijkheden:

bevestigingsbrief is pas na 10 dagen ontvangen;

bevestigingsbrief bevatte informatie die niet bekend is gemaakt bij colportage en die wel bepalend is in het willen aangaan van de overeenkomst, zodat er sprake is van misleiding;

de door consuwijzer genoemde benodigde bijlagen ontbreken;

er is geen formele begindatum opgenomen in aanmeldingsformulier en bevestigingsbrief;

het aanmeldingsformulier is niet echt ondertekend door de colporteur, maar enkel voorzien van zijn werversnummer;

er wordt nergens melding gemaakt van het per de 9e dag aanspraak kunnen maken op verplichtingen uit de overeenkomst.

een en ander ligt nu nog even ter verificatie ten behoeve van de juridische haalbaarheid van een nietigverklaring. wordt vervolgd...