Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 30-06-2010 21:40:58
Computers & Telefonie

Omruilen consumenten elektronica

Aanandd

ik krijg de indruk dat er tenonrechte wat etiketten op jouw persoontje worden geplakt. dat is helemaal niet nodig, omdat uitsluitend vast staat, dat je niet goed op de hoogte bent van de rechten die je hebt als consument. vandaar dat ik die hieronder even wil aangeven:

koopovereenkomsten:

in de huidige consumentenwetgeving wordt gesproken over vier verschillende (koop)overeenkomsten:

1. kopen in een winkel
2. kopen via internet, bij postorderbedrijven, teleshopping (telefonisch) of fax ook wel kopen op afstand genoemd
3. kopen aan de deur, ook wel colportage genoemd
4. het afsluiten van een financiële dienst op afstand (hier niet verder uitgewerkt)

1. bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. er is geen bedenktijd. de verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen de afgesproken prijs in ontvangst te nemen. deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom (bijvoorbeeld bij blokker, correct, v&d, hema en ikea)

2. bij aankopen via internet, bij postorderbedrijven, via teleshopping (telefoon) of fax gelden andere regels (dus ook bij het afsluiten van een dienst). bij kopen op afstand geldt een wettelijk zichttermijn van zeven werkdagen. binnen die zeven werkdagen kun je zonder opgaaf van redenen de (koop)overeenkomst eenzijdig ontbinden en/of het produkt terugsturen, mits het produkt niet is gebruikt en dit zonder betaling van een boete. je krijgt dan indien van toepassing je geld terug (uiterlijk binnen dertig dagen) en er mogen geen annuleringskosten in rekening worden gebracht. wel zijn de kosten van verzending naar de verkoper voor rekening van de koper. de bedenktijd voor goederen gaat in op de dag dat de koper de zaak (het bestelde produkt) ontvangt. let op: bij diensten gaat de termijn in op de eerste dag waarop de overeenkomst feitelijk werkt en dus niet op de dag waarop je de aanvraag gedaan hebt. dus als u via internet een overeenkomst afsluit met bijvoorbeeld een dating-site, dan gaat de bedenktijd in op het moment dat u op de accoordknop drukt.
een wettelijk verplichte schriftelijke bevestiging van de bestelde goederen of (sommige) diensten (bijvoorbeeld een overeenkomst tot het leveren van energie) dient uiterlijk bij levering te worden verstrekt. dit kan een bevestigingsbrief zijn maar bijvoorbeeld ook een e-mail of fax. vaak ontvang je de bevestiging gelijktijdig met het bestelde produkt of dienst. indien de leverancier niet tijdig heeft voldaan aan de wettelijke verplichting van de schriftelijke bevestiging, dan is de bedenktijd wettelijk opgerekt tot drie maanden.

in de wet is geregeld dat u over een aantal punten goed geïnformeerd moet worden op het moment dat u het aanschaft. zo moet duidelijk zijn wat de bedenktijd is en wanneer die bedenktijd ingaat, welk bedrijf u aan de lijn heeft, welk product of welke dienst u koopt, wat de voorwaarden zijn en bijvoorbeeld voor welke termijn u een contract afsluit.

note: uit uitspraken van de geschillencommissie blijkt, dat een klant het artikel wél uit de verpakking mag halen, hier is namelijk nogal eens onduidelijkheid over: "voor zover de algemene voorwaarden van de ondernemer dit recht beperken -bijvoorbeeld door te stellen dat bij teruggave de verpakking ongeschonden moet zijn- zijn deze voorwaarden niet rechtsgeldig."

3. bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden.
bij een overeenkomst van meer dan 34 euro, dient ter plekke een kopie van de overeenkomst aan de koper te worden overhandigd. op dat moment gaat ook de bedenktijd in.

(informatie over colportage en kleine zelfstandige)
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2354

4. bij het afsluiten van een financiële dienst op afstand (bijvoorbeeld het afsluiten van een koopsompolis of een ziektekostenverzekering) heeft de consument een bedenktijd van 14 kalenderdagen. voor het afsluiten van een levensverzekering op afstand geldt een bedenktijd van 30 kalenderdagen.

bedenktijd
op de aanvraag van een verzekering is een bedenktijd van toepassing. dit betekent dat verzekerde na ontvangst van de polis en de polisvoorwaarden, de verzekering ongedaan kan maken. hierbij geldt het volgende:
1. de bedenktijd bestrijkt een termijn van veertien kalenderdagen;
2. de bedenktijd gaat in op het moment van ontvangst van de polis en de polisvoorwaarden;
3. de verzekering moet een contracttermijn van ten minste één jaar hebben;
4. wanneer gebruik wordt gemaakt van het recht de overeenkomst met terugwerkende kracht te ontbinden, wordt gehandeld alsof de verzekering nooit heeft bestaan;
5. op contracten waarvan, met instemming van verzekeringnemer, de (voorlopige) dekking ingaat voordat de bedenktijd zou zijn afgelopen, is de bedenktijd niet van toepassing.

geen bedenktijd bij koop op afstand:

de zichttermijn geldt echter niet voor alle producten die u op afstand koopt.
de uitzonderingen zijn:
? etenswaren;
? producten die tijdsgebonden zijn, zoals tijdschriften of gereserveerde kaartjes voor een concert;
? persoonlijke producten, zoals een in opdracht vervaardigd maatkostuum;
? reizen
? financiële diensten;
? cd’s, dvd's en videobanden, waarvan de verzegeling is verbroken.

met vriendelijke groet, readac.