Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 03-07-2010 09:11:14
Computers & Telefonie

Omruilen consumenten elektronica

Aanandd schreef op zaterdag 3 jul 2010, 05:15: dit is mijn eerste keer dat ik een vraag heb gesteld en de reacties hebben mij soms erg verbaasd. sommige mensen vormen een onjuiste beeld en geven hun mening daarover.

met alle respect, maar hiermee geef jezelf een verkeerd beeld.

veel mensen denken dat de winkelier verplicht is om een product om te ruilen.
het juiste antwoord is gelijk al gegeven:


zinook schreef op dinsdag 29 jun 2010, 15:52: hoe komt u bij het verhaal "algemene consumentenrecht"?

in een winkel is koop=koop. ruilen of retourneren is geen recht maar een service die de winkel verleent.

dat is geen mening, dat ik een keiharde feit.
dat je dat niet wilt horen, is een ander punt.

als een winkelier toch een product wilt ruilen, bepaald de winkelier tegen welke condities.
zo mag hij inderdaad bepaalde producten uitsluiten.
de winkelier hoeft de klant hiervoor totaal geen verantwoordelijkheid af te geven.

alleen als er iets mis is met het product en dat was ten tijden van de koop niet bekend, dan mag de winkelier dat niet weigeren.

jouw vraag:

aanandd schreef op dinsdag 29 jun 2010, 15:46:
mijn vraag wie er nog gelijk heeft....intertoys of geldt toch het algemene consumentenrecht?

in dit geval heeft intertoys gelijk.
het algemene consumentenrecht bestaat niet.
en in de normale winkel heeft de consument nooit of te nimmer het recht om een product te ruilen. dat recht bestaat ook niet.
zoals eerder aangegeven bestaat wel de wet koop op afstand.
de consument heeft dan 7 dagen bedenktijd en mag het product zonder opgave van reden het product terugsturen. dat is alleen van toepassing bij aankopen via internet, telefoon, post en colportage. in de normale winkel is die regel niet van toepassing en is koop=koop.
het is aan de winkelier of hij een product terugneemt of niet.