Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

natascha_4810687
natascha_4810687 - 16-07-2010 11:32:14
Geldzaken & Recht

Rechtsgeldigheid incassobureaus

Ik heb zelf een keer een incasso bureau ingeschakeld vanwege een wanbetaler en dat ging in het kort als volgt: als ik de wanbetaler aan de telefoon had, zei hij elke keer meteen dat hij het binnen een x aantal uur over zou maken, zodra hij thuis zou zijn, en dat ik er gewoon recht op had, dus hij wist verdomd goed dat het betaald moest worden. of het nu laksheid was of wat anders weet ik niet, maar ik was het wachten beu! toen dus een incasso bureau ingeschakeld, samen met een ander die ook nog geld moest vangen van dezelfde persoon (een veel groter bedrag zelfs).
ik moest duidelijk aan kunnen geven dat ik al meerdere herinneringen verstuurd had, en dat er een duidelijke afspraak was over het bedrag dat betaald zou worden. nog een keer een factuur gestuurd met een sticker van hun erop, en toen overgedragen. van het incasso bureau kreeg ik toen te horen dat vanaf dat moment de zaak bij hun lag en ik dus zelf geen contact meer op mocht nemen van de wanbetaler, ook niet reageren als ik gebeld of gemaild zou worden. in plaats van mij moesten ze dus met hun de boel oplossen. ze bleven het incasso bureau negeren, met als gevolg dat het pakketje bij de kantonrechter op de tafel kwam en ze alsnog gedwongen werden om te betalen, anders zou beslaglegging volgen.
maar goed, dit ging om een incassering die terecht was. uiteindelijk m'n geld netjes ontvangen - al zal het incasso bureau er veel meer aan verdiend hebben omdat er zoveel tijd en de rechter bij was gekomen.

ik heb zelf ook een keer een incassobureau aan m'n kont geslingerd gekregen door alice internet. door foutieve informatie aan hun kant, had ik opgezegt ver voor ik uberhaupt aangesloten was. de week bedenktijd was wel al verlopen aangezien ik er later pas achter kwam dat ik voorgelogen was, maar het zou sowieso nog ruim een maand duren voor ik op de planning stond. opzegging per telefoon, email en aangetekende brieven werden gewoon genegeerd maar kreeg later dus wel brieven van hun incasso bureau met een torenhoge rekening, waar uiteraard elke maand weer een bedrag bij kwam zonder ik uberhaupt een factuur kreeg (die kon je immers online bekijken maar ik dus niet omdat ik geen inloggegevens had omdat ik geen klant was). ik ben toen naar bureau rechtshulp gegaan van de gemeente en die hebben elke keer nette brieven naar het incasso bureau gestuurd met alle mails die ik gehad had enzo. na een maand eindelijk antwoord en weer geen steek verder, maar na een half jaar knokken toch het volle bedrag in mijn gelijk gekregen!
had tussendoor wel al meer dan 100 euro betaald uit angst voor een deurwaarder maar die heb ik uiteindelijk ook terug gekregen, al duurde dat nog een paar maanden langer.

bedrijf x schakelt dus het incasso bureau in, en die neemt de factuur dan volledig over. het enige wat bedrijf x dan nog hoeft te doen, is wachten tot hij het geld ontvangen heeft van het ingehuurde bureau. betaal je niet, dan stuurt het incasso bureau de deurwaarder, bedrijf x hoeft daar alleen maar toestemming voor te geven.
als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt, zou je dus naar bureau rechtshulp van je gemeente kunnen gaan; wellicht kunnen die je helpen?