Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 31-07-2010 23:08:37
Computers & Telefonie

Rechten als consument naar het verstrekken van garantie

[quote=edwardus schreef op zaterdag 31 jul 2010, 21:44]die 3 jaar houdt in dat we met z'n allen vinden dat een laptop het zeker 3 jaar hoort te doen.

de koper kan dat wel vinden, maar dat blijkt niet uit zijn koopgedrag.

het is namelijk niet van een product te zeggen hoelang die probleemloos mee moet gaan.
kan ook niet, omdat anders de winkelier de keiharde garantie moet geven dat het product in die periode niet kapot zal gaan.
en geen enkele fabrikant of winkelier geeft die keiharde garantie en kan die ook niet geven.

dus die discussie over de gemiddelde levensduur kan gewoon gestopt worden.

hoe het wel zit?

simpel.
de koper heeft keuze uit diverse soorten producten, met ieder een eigen kwaliteit, levensduur, aanschafprijs, enz.
dus koopt een koper een laptop met maar 1 jaar garantie, dan wilt dat zeggen dat de fabrikant maar 1 jaar garant staat voor de goede werking en daarna komen alle kosten voor de koper.
wilt de koper een product met meer kwaliteit en een langere garantieperiode, dan kan hij daar zeker voor kiezen. de aanschafprijs is ook wat hoger.

wilt een koper een laptop met 3 jaar garantie, dan dient de koper ook een laptop te kopen met 3 jaar garantie en niet een laptop kopen met 1 jaar garantie en later gaan klagen dat er maar 1 jaar garantie op zit, terwijl de koper van mening is dat er 3 jaar garantie op behoort te zitten.

dan had de koper niet met de koop accoord moeten gaan, maar een laptop kopen met 3 jaar garantie.

veel mensen doen dat niet, omdat men dan begint te klagen dat de laptop met 3 jaar garantie veel meer kost.

ja! logisch!!!





[quote=edwardus schreef op zaterdag 31 jul 2010, 21:44]gaat het binnen de 3 jaar (36 maanden) stuk, dan betaalt de verkoper een deel van de reparatie kosten, jij de rest. in dit voorbeeld: jij betaalt 13/36 deel (36%) van de reparatie, de verkoper moet 23/36 deel (64%) bijdragen.

is nogal een kromme jurisprudentie.
ik ben van mening dat de rechters hierbij een zeer domme zet gemaakt hebben.
want dan maakt de hoogte van de aankoop prijs zeker niet meer uit.

men legt hierbij de regel in de europese richtlijn totaal verkeerd uit. (wat wel vaker voorkomt.)

volgens de regel in de europese richtlijn is het zo dat alleen van de gemiddelde levensduur uit gegaan mag worden als in de koopovereenkomst niets is vastgelegd de hoogte van de garantieperiode of hoelang dat het product probleemloos mee behoort te gaan.

http://www.ictwaarborg.nl/levensduur/">ictwaarborg is daar ook gigantisch de fout in aan het gaan, omdat men van de technische levensduur uit gaat.
men geeft aan dat de consument gedurende de 6 jaar recht op garantie heeft, omdat een computer gemiddeld 6 jaar meegaat.

er is dus een niet juridische regel ontstaan waarbij aangegeven wordt dat als een product gemiddeld 6 jaar mee gaat (tegenwoordig gaat men van de maximale technische levensduur uit), dat de winkelier dan gedurende deze periode verplicht is om een probleem kosteloos te verhelpen.
die regel komt niet in de wetboeken voor en ook is daar geen jurisprudentie over.

en zo ontstaat steeds meer verwarring.

met dank aan de commerciële organisaties die zieltjes willen winnen, maar zelf de regels totaal niet kennen.

belachelijk gewoon.

het gaat niet meer om wat de rechten en plichten zijn van de koper en de rechten en plichten van de verkoper.
het gaat erom hoe ervoor gezorgd kan worden dat de consument steeds gemakkelijker en over een steeds langere periode een kosteloze reparatie of vervanging geëist kan worden, ten koste van de goedwillende winkelier.

het recht wordt hiermee recht in de ziel geraakt.

schandalig.

het wordt tijd dat de garantieregels vanuit de europese richtlijn gelijk wordt overgenomen.
dan heeft de consument maar recht op 2 jaar garantie en daarna gewoon betalen.

want nu wordt het nederlandse recht op een grove manier verkracht.
de consument wordt door de diverse instanties gehersenspoeld en veranderd in ware parasieten die de goedwillende winkelier kapot maakt.

die instanties vergeten wel even dat de winkelier ook rechten heeft en dat de consument ook plichten heeft.

ik ben niet partijdig en ik bekijk de zaken vanuit een neutraal oogpunt.
zie hierboven mijn conclusie en waarneming.