Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 02-09-2010 11:08:38
Auto & Vervoer

Auto gekocht bij auto centrum nieuw-vennep

Saskia84

goed te horen dat het gaat lukken. om de volgende keer niet in 7 sloten tegelijk te lopen, hier enkele tips:

kentekenbewijs
check of het kenteken, het chassisnummer en de kleur van auto overeenkomen met de informatie op het kentekenbewijs. op het kentekenbewijs staat waar je het chassisnummer op de auto kunt vinden.

controleer het originele kentekenbewijs en niet de kopie. kijk vooral of er iets vermeld staat bij 'bijzonderheden'.

onderhoudsboekje
check of de auto elk jaar een onderhoudsbeurt heeft gehad bij een erkende dealer. als er geen onderhoudsboekje is, vraag of de verkoper facturen kan overleggen van garages.
check of de distributieriem is vervangen en zo ja, bij welke kilometerstand.
het ontbreken van een onderhoudsboekje is reden tot achterdocht.

apk
check of er een geldig apk keuringsrapport bij de auto wordt geleverd, en vergeet niet te kijken hoe lang de apk nog geldig is.

roest/schade/banden
roestvorming ontstaat het eerst rond de wielen. controleer of de auto hier is doorgeroest.
let op kleurverschillen, dit kan duiden op herstelde schade.
kijk of de banden zijn versleten en of er geen bobbels op de banden zitten.
controleer of alle controlelampjes het doen voordat je de proefrit maakt.
als er een hard geluid onder de auto vandaan komt, is de uitlaat wellicht lek.
loop de hele carrosserie na op krassen, deukjes, steenslag, roest en andere schade. als er verse tectyl op de onderzijde van het voertuig zit, dan is daar in ieder geval roest bijgewerkt.
controleer rondom ramen, ruiten en schuifdak of er sporen zijn van lekkage.

motorkap
peil de olie en de koel- en remvloeistof. de vloeistoffen mogen niet boven en onder het minimum staan. te weinig koelvloeistof kan duiden op lekkage.
controleer de motor op olie, veel olie langs de zijkanten betekent lekkage.
als de motor versleten is, zal er een blauwe rookpluim uit de uitlaat komen bij het gas geven. (bij een warme motor).
als de motor onregelmatig stationair draait of met haperingen accelereert, moet hij worden nagekeken.

proefrit
maak een proefrit van minstens een uur. doe dan wat u normaal ook altijd met uw auto doet (zoek ook tijdens de proefrit een groot parkeerterrein op en maak enkele insteekoefeningen).vraag voordat u vertrekt voor de proefrit hoe de auto verzekerd is enwelk eigen risico er is voor de koper en of de auto slechts wa verzekerd is.
zoek verschillende wegdekken uit. dan weet u of de auto comfortabel genoeg veert.
een hoog oppakkende koppeling duidt op slijtage.
als de auto naar een kant trekt, is de uitlijning niet goed, of is er iets mis met de stuurinrichting.
als je stuur trilt als je afremt, zijn je remschijven krom en moeten je remblokken vervangen worden.
als je temperatuurmeter sterk afwijkt naar boven of beneden is je je koelsysteem misschien kapot.
probeer een scherpe bocht. als je dan getik hoort, is er iets niet goed met de homokineet
(verbindingtussen tussen aandrijfas en wiel).

algemeen
ga nooit alleen, maar neem altijd iemand mee die verstand van auto's heeft. maak ook met minstens 2 personen de proefrit.


nogmaals groeten, readac.