Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 08-04-2011 15:20:08
Computers & Telefonie

Garantie laptop 3 dagen verlopen

Een defect aan het product
als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.

1. openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. de verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.
2. de verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd;
3. zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.

wat kan de koper eisen?
indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:

1. dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;
2. dat het product wordt hersteld of vervangen;
3. dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt;
4. dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

1) het ontbrekende wordt alsnog geleverd
indien het geleverde product niet compleet is, kan de koper levering van het ontbrekende onderdeel eisen.

2) herstel of vervanging
in principe kan de koper een keuze maken tussen het laten herstellen of vervangen van een defect product. een keuze is echter niet altijd mogelijk. een gebroken spiegel is niet te repareren, maar wel te vervangen. soms is herstel zo duur, dat dit niet gevergd kan worden van de verkoper. of is het gewoonweg eenvoudiger en goedkoper om het product te vervangen. het omgekeerde, wel herstel maar geen vervanging, komt ook voor. van een auto met een kras op de spiegel, kan de koper in redelijkheid enkel het herstel van de spiegel vorderen.

eist de koper herstel of vervanging van het product, dan is de verkoper verplicht om dit binnen redelijke termijn en zonder teveel overlast voor de koper te doen. de verkoper kan hiervoor geen kosten in rekening brengen. wel kan de verkoper aan de koper een vergoeding vragen bij de vervanging of bij ingrijpend herstel van een product dat, in verhouding tot de gebruikelijke levensduur, reeds geruime tijd in gebruik is geweest.

3) terugbetaling van een gedeelte van de koopprijs en ontbinding van de koopovereenkomst
is herstel en vervanging van het product onmogelijk of kan dit niet verlangd worden van de verkoper, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden, of eisen dat een gedeelte van de koopprijs wordt terugbetaald.

het gaat om een situatie waarin de verkoper niet in staat is om het product te herstellen en te vervangen. bijvoorbeeld omdat het product uit een eenmalige aanbieding afkomstig was, en reparatie in geen verhouding staat tot de waarde van het product.

de koper kan de koopovereenkomst schriftelijk ontbinden. hij moet het product aan de verkoper teruggeven en de koper krijgt zijn geld terug. in de plaats daarvan kan de koper ook, eveneens schriftelijk, van de verkoper verlangen dat deze een deel van de koopprijs terugbetaalt. welk deel behouden zonder dat hij er voor hoeft te betalen. ook kan hij het product aan de verkoper terugsturen. de verzendkosten zijn in dat geval voor de rekening van verkoper.

dit komt direct van de website van de portaalsite van de europese unie http://europa.eu/index_nl.htm

boeken zijn leuk maar verouderen terwijl ze gedrukt worden.