Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 10-04-2011 02:05:37
Computers & Telefonie

Garantie laptop 3 dagen verlopen

"er zijn twee soorten garantie: fabrieks- of verkopersgarantie en bijgekochte garantie. daarnaast bestaat er altijd het recht op een deugdelijk (goed) product.

recht op een deugdelijk product
volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. in de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. is het product niet goed? dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. gaat het lang duren? dan kan de winkel u een tv lenen.

koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? of is er iets mis met het product? dan hoeft u niet aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. de verkoper moet bewijzen dat dit uw schuld was. gaat het product na zes maanden of langer kapot? dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

meer informatie over uw recht op een goed product
wat is fabrieks- of verkopersgarantie?
de fabrikant of verkoper kan ook garantie geven. de fabrikant of verkoper geeft dan garantie voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaar. gaat het product kapot? dan hoeft u niet aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. de fabrikant of verkoper moet bewijzen dat dit uw schuld was. is de garantie afgelopen en gaat het product kapot? dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

in de garantievoorwaarden staat wanneer u precies garantie hebt, en wat de garantie betekent. wilt u dus weten waar u recht op hebt? lees dan de garantievoorwaarden.

let op
ga met een kapot product altijd eerst naar de verkoper. met hem hebt u een koopovereenkomst afgesloten.

wat is bijgekochte garantie?
bij sommige winkels kunt u garantie bijkopen. dat kan handig zijn. bijvoorbeeld als u zo meer krijgt dan uw rechten uit de wet. een voorbeeld: uw product gaat na vier jaar kapot en is niet meer te repareren. hebt u garantie bijgekocht? dan hebt u bijvoorbeeld recht op een nieuw product. hebt u geen garantie bijgekocht? dan kan de verkoper na vier jaar zeggen dat hij u niet gratis een nieuw product wil geven. u hebt dan nog wel het recht om geld terug te vragen. maar u kunt niet alles terugvragen na vier jaar. soms is het dus voordeliger om garantie te kopen. lees de voorwaarden goed door voordat u garantie koopt. dan kunt u zien wat u wel en niet krijgt.

is de garantieperiode voorbij?
is uw product kapot en is de fabrieksgarantie of bijgekochte garantie voorbij? dan hebt u nog steeds rechten. u kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. u moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt, en dat het toch zomaar stuk is gegaan. u hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.

let op
hebt u een product lange tijd zonder problemen kunnen gebruiken voordat het kapot gaat? dan kunt u niet meer al uw geld terug vragen. dat is dan niet redelijk."

bron: consuwijzer.