Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 23-04-2011 16:51:27
Auto & Vervoer

Ns e-tickets

Jrschot schreef op zaterdag 23 apr 2011, 16:27: ik snap ook geen snars van het duimensysteem.

ik heb netjes aangegeven dat je bij de kaartjes(met datum) die je uit de kaartautomaat haalt wél restitutie aan kan vragen bij ns. dus dat het heel vreemd is dat het bij een e-ticket niet zou kunnen.

en voor dit antwoord krijg je dan 2 duimen omlaag. terwijl ik mijns inziens niets verkeerds gezegd heb.
hoezo? een voorwaarde voor de restitutie is het inleveren van de originele kaartjes (... zodat deze niet alsnog (her-)gebruikt kunnen worden ...)

kaartje uit automaat: fysieke papieren kaartje (met mooie silverstrip enz enz).. valt simpel in te leveren en is daarna *dus* ook niet meer te gebruiken (een fotocopie valt op)..

e-ticket? ok - om in te leveren zou ik er al 1 moeten uitprinten? of niet.. maar wat let mij (als blijkbaar in dit geval kwaadwillge ns-oplichter) om eerst een _extra_ print te maken, en het daarna "in te leveren" ??

ok - mijn details staan op de kaart, dus ik kan hem niet (makkelijk) aan een random andere persoon verkopen (hoewel de controle daarop erm.. matig is), maar ik zou er nog wel zelf gebruik van kunnen maken? ze (de spoorwegen) kunnen echt niet realtime alle scanners van de conducteurs in 1 keer updaten (nou ja - op zich twijfel ik daar ook wel aan of het ueberhaupt mogelijk is, maar in elk geval niet met de huidige manier waarop e.e.a. geimplementeerd is)..

en: de scanners slaan (nog) geen "serienummers" e.d. op.. dit gaat wel komen (om de ov-chipkaart - gerelateerde misbruiken/diefstallen iets gerichter te kunnen aanpakken), maar afaik is dat nog niet echt (breeduot) geimplementeerd. (maar goed - das weer een hele andere discussie/holy war.. doet nu even niet ter zake)... maar goed - vooralsnog zou je een e-ticket _dus_ makkelijker kunnen misbruiken (2 keer op dezelfde dag... copie doorgeven aan anderen, nou ja - noem maar op).. dan een fysieke papieren ticket.... blijft even ongeldig/illegaa/strafbaar als andere vormen van misbruik/zwart rijden, maar alleen moeilijker te controleren/enforcen. zouden de spoorwegen daar dan _ook_ nog eens het extra risico van moeten vergroten door ook deze tickets terug te nemen??

en: e.e.a. staat best wel duidelijk, in normaal leesbare taal, in de voorwaarden van deze kaartsoort vermeld..

maar goed - ik spring nu midden in een discussie, en eigenlijk is alles wat ik hier zeg toch ook wel door anderen gezegd... dus ik stop maar weer eens...