Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

jaapje_1
jaapje_1 - 27-05-2011 15:30:16
Auto & Vervoer

Verzekering schade auto total los

[quote=vladja schreef op vrijdag 27 mei 2011, 15:16]jaapje,

vrij simpel, dat is het proces van de meeste verzekeraars. die zetten het wrak op een aanbiedingssite waar slopers en garages op kunnen bieden. daar kom jij als particulier niet tussen.
vandaar dat dat normaal nooit gebeurd. natuurlijk staat het je vrij om gelijk bij de verzekeraar aan te geven dat je het wrak wilt behouden alleen zal je dan mee moeten gaan bieden dus hoe ze daarmee omgaang geen idee.

hoe ze daar mee omgaan geen idee, zeg je. nou dat beschreef ik al: restwaarde (hoogste bedrag door opkoper geboden). . je biedt dus zelf niet mee. geen idee, niet antwoorden!

bij casco/all risk-verzekeringen kan een verzekeringsmaatschappij bepalen in de polisvoorwaarden dat je verplicht bent om de auto af te staan aan de maatschappij bij een total loss.

bij een wa-schade (en daar zijn er ook een heleboel van!) bestaat die verplichting totaal niet.

dus dat "vandaar dat dat normaal nooit gebeurd" niet waar is.

vooral een oudere auto (dus niet casco verzekerd) gaat op dagwaarde al gauw economisch total loss op de wa-verzekering van tegenpartij, terwijl er technisch (gevaar op de weg) niet(s) (zoveel) mis mee hoeft te zijn. oplappen zoals aangegeven, liefst nog in de "vrije tijd" van een schadehersteller en je tuft weer vrolijk verder.

vladja



vladja, jouw vehaal gaat niet echt op. 1. oudere auto is per definitie dus alleen wa verzekerd? even een aanname gebaseerd op statistieken: oudere mensen en vooral vrouwen laten een oudere auto gewoon all risk verzekerd dus ik vermoed dat dat hier ook het geval is.
2. jij kan niet meebieden als particulier dus je zal die speciaal bij de verzekeraar moeten aanvragen, valt buiten het standaard proces. overigens ook buiten het standaard proces in geval van de aanspraak op wa van de tegenpartij. dus geen idee hoe ze er mee omgaan is het enige geen idee, waarop ik wel antwoord weet ik het dus wel. dus hoezo niet antwoorden? :)
overigens maakt het in dit geval dan weer niet uit of mevrouw wa of all risk verzekerd was, immers is de tegenpartij aansprakelijk.

noem jij even 10 mensen die hun eigen total loss auto hebben opgekocht? kan je waarschijnlijk niet omdat het normaal dus eigenlijk nooit gebeurd, dat staat in de cijfers van de verzekeraars zelf dus waarom je dat in twijfel trekt... geen idee.

dan je stukje over verplichting: dat heb ik ook niet genoemd. de meeste verzekeraars kennen die verplichting sowieso niet alleen krijg je meestal al vrij snel een bericht dat er een opkoper gevonden is met het bedrag, op dat moment krijg je een papier onder je neus dat je afziet van het voertuig (zowel bij casco als wa) en daarmee is die zaak rond, de meeste mensen lezen dat document echter maar half en ondertekenen gewoon daarna kan je sowieso geen aanspraak meer maken op het voertuig.

wel humoristisch dat je het over het repareren in de "vrije" tijd van de schadehersteller hebt. dat heet beun de haas en daar is het normale proces inderdaad niet op ingericht.
nu durf ik te betwijfelen dat de vraagstelster de auto had laten repareren bij een beun zonder enige vorm van garantie, lijkt het me niet de persoon na aangezien ze wel een auto van 14k ruim gekocht heeft ipv een wat oudere tweedehands.