Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

vladja
vladja - 27-05-2011 16:41:50
Auto & Vervoer

Verzekering schade auto total los

Jaapje,

ik ga in jouw algemene beweringen hoe zaken gaan bij een total loss.

ik zeg niet dat alle oude auto's alleen wa-verzekerd zijn. staat nergens. maar het overgrote deel is dat wel, omdat de casco-premie berekend wordt over de nieuwwaarde en de dagwaarde, die uitgekeerd wordt, beduidend lager is. beetje water naar de zee dragen of geld in een diepe (niet bodemloos) put gooien.

alleen bij een casco-verzekering, waarin staat dat de maatschappij bij total loss onder vergoeding eigenaar wordt van de auto, zal je speciaal aan de verzekeraar moeten gaan verzoeken om de auto toch te mogen behouden. bij een wa-schade kan de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij de auto niet opeisen.

bij de prijsbepaling van de restantwaarde wordt uitgegaan van het hoogste bod van een opkoper. je biedt dus zelf niet mee (nogmaals). wil je de auto houden, dan heeft het "wrak" de waarde van de hoogst biedende opkoper. dat is de prijs, die je ervoor betaalt bij het behouden. de prijs (wrakwaarde) wordt afgetrokken van de dagwaarde. het restant wordt uitgekeerd.

de uitkering in een wa-schade gaat anders. de verzekeringsmaatschappij van tegenpartij keert de dagwaarde minus de wrakwaarde uit en je mag zelf (of de garage waar de auto staat) met de opkoper afrekenen voor het restant op het moment dat deze de auto ophaalt, voorzien van ell kentekenpapieren. daarvoor willen ze je laten tekenen, want dan zijn ze van een hoop administratieve rompslomp af.

als ze dat niet zo regelen, dan moeten ze eerst alle kenteken papieren (van de tegenpartij, niet hun verzekerde) in hun bezit zien te krijgen, en daar gaat tijd inzitten van een medewerker. daarna moeten ze het gaan regelen met de opkoper, papieren en geld uitwisselen. ondertussen staat het "wrak" bij een garage en die wil er vanaf, want het ding (wat hun niets meer oplevert) staat in de weg. dan moet de vrijwaring nog aangetekend naar de ex-eigenaar gezonden worden (weer een medewerker + portokosten).

nee, dus. hier zijn de centen (dag- min wrakwaarde) en regel jij het verder even met de opkoper? xxxxx hier tekenen.

ik kan veel meer mensen noemen dan 10, waarbij het zo gegaan is (en al in eerdere omschreven gevallen), als ik de namen nog wist (en dan zal het uit privacy overwegingen waarschijnlijk niet mogen). als hoofd expertisedienst motorvoertuigen/benzine er heel veel voorbij zien komen.

wel humoristisch dat je het over het repareren in de "vrije" tijd van de schadehersteller hebt. dat heet beun de haas en daar is het normale proces inderdaad niet op ingericht. dat is geen beun de haas, want het is iemand met vakkennis en geen knoeier.

vladja