Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 16-06-2011 08:39:46
Voeding & Gezondheid

Puresential onbereikbaar (?)

Het oordeel van de commissie

naar blijkt uit de bij de klacht overgelegde “algemene voorwaarden” houden de “actie voorwaarden acai slim pakket” onder meer in dat men na ontvangst van het proefpakket “het eerste kwartaalpakket” met acai slim capsules ontvangt, waarvoor € 16,50 per maand moet worden betaald. voorts blijkt uit de voorwaarden dat “de bestelling” kan worden geannuleerd tot 7 dagen na de datum waarop het proefpakket is ontvangen, in welk geval alleen verzendkosten in rekening worden gebracht, en het proefpakket mag worden behouden.

in de bestreden uiting wordt gesteld “ja, stuur mij een gratis proefpakket!” en “probeer nu gratis!”, zonder dat duidelijk wordt gewezen op het feit dat men, door een proefpakket te bestellen, in beginsel verplicht is om een kwartaalpakket af te nemen. dit blijkt pas uit de actievoorwaarden. adverteerder heeft gesteld dat de klant “bij aanmelding” akkoord dient te gaan met de actievoorwaarden, maar de commissie acht het feit dat in beginsel meer dan een proefpakket dient te worden afgenomen zo essentieel voor het onderhavige aanbod, dat hierop direct had moeten worden gewezen.

gelet op het bovenstaande is er sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de nederlandse reclame code (nrc). nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 nrc.


de beslissing

op grond van het voorgaande acht de commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 nrc. zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.