Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 18-06-2012 23:31:46
Geldzaken & Recht

Wettelijke garantie versus garantietermijn van winkelier

Zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 22:01: ik krijg van de verkoper een jaar garantie, maar na twee jaar gaat hij stuk. in hoeverre is er dan nog garantie op het produkt?
na het verlopen van de garantieperiode heb je geen recht meer op garantie. behalve als de verkopende partij of de fabrikant in de media andere uitspraken hebben gedaan.


zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 22:01: er schijnen europese richtlijnen te zijn over dat er 2 jaar na aankoop nog garantie is.
tja, toch is dat niet zo.


zoekster schreef op maandag 18 jun 2012, 22:01: in nederland schijnt het zelfs zo te zijn dat er nog betere voorwaarden zijn voor de produkten die we hier kopen. dat er in nederland een 'levensverwachting' van een product verwacht mag worden.
ook weer niet het geval.

ik zal het uitleggen:
veel mensen halen de regels omtrent garantie en conformiteit door elkaar, waardoor zeer veel verwarring ontstaat en "regels" ontstaan die totaal niet bestaan en waar geen rechten ontleent kunnen worden.

allereerst de garantie: die zijn vastgelegd in artikel 6a van wetboek 7 en artikel 6 van de europese richtlijn.
ieder die een garantie verstrekt, geeft daarmee een contract aan de eindverkoper (de consument dus).
de garantieregels zijn voor de rest heel gemakkelijk: degene die garantie geeft, bepaald zelf hoelang dat zij garantie geven, tegen welke condities en welke rechten zij de koper toekennen.

dus als de fabrikant een garantie geeft en de verkopende partij ook, heeft de koper dus twee garantiecontracten: één van de fabrikant en één van de verkopende partij. de verkopende partij kan ook kiezen om zelf geen garantie te geven en kan de garantie van de fabrikant "overnemen". in dergelijke gevallen kan en mag de verkopende partij de koper (dus ook de consument) naar de fabrikant doorverwijzen.

let op! deze regels wijken af van de regels omtrent de conformiteit!!
dus degene die dan zeggen dat de verkopende partij bij garantieclaim de consument niet door mag verwijzen naar de fabrikant halen echter de regels van de conformiteit erbij, en die zijn bij garantie niet van toepassing.

simpeler kan ik het niet uitleggen.

er bestaan geen regels waarbij de verkopende partij minimaal twee jaar garantie moet geven. die verwarring ontstaat doordat men de regels van garantie en conformiteit door elkaar halen.

de conformiteit:

die regels zijn iets lastiger.

de nederlandse wetboek zijn de artikelen 17 tot en met 24 van wetboek 7 van toepassing.

de regel is: "de zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden."

het product dient dus volgens de koopovereenkomst geleverd te zijn en de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij op wat voor manier dan ook.

de koopovereenkomst komt tot stand doordat voor de koop de koper met al zijn wensen en eisen aan de verkopende partij mededeelt. gaat de verkopende partij daarmee akkoord, wordt er een bijpassend product erbij gezocht die aan de wensen en eisen van de koper voldoet. gaan beide partijen daarmee akkoord is de koop gesloten en dient het product volgens die overeenkomst geleverd te worden en dient ook de eigenschappen te bezitten welke het op grond van die overeenkomst dient te bezitten.

hoe zit het dan met die twee jaar?
simpel: volgens de europese richtlijn is de verkopende partij gedurende de eerste twee na aankoop aansprakelijk als het product toch niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het volgens die koopovereenkomst had moeten bezitten. dus na twee jaar kan de consument in geval van non-conformiteit niet meer bij de verkopende partij aankloppen.

de nederlandse wetgeving wijkt hierbij iets af. namelijk dat de verjaringstermijn van twee jaar voor producten die in het algemeen een langere levensduur bezitten dan twee jaar niet tot die twee jaar begrenst is. dus voor die producten kan de consument ook na twee jaar bij de verkopende partij aankloppen als het product non-conform is.

in tegenstelling bij de garantieregels mag de verkopende partij de consument in geval van non-conformiteit niet doorverwijzen naar de fabrikant. de verkopende partij mag wel de fabrikant inschakelen om het probleem op te lossen. nergens in de wetgeving staat dat de verkopende partij zelf weer volgens de koopovereenkomst moet brengen. hij moet er wel voor zorgen dat het product weer volgens de koopovereenkomst gebracht wordt. ik geef het specifiek aan, omdat er nog wel eens verwarring over bestaat.

duidelijker kan ik het niet uitleggen.

soms wordt in plaats van conformiteit ook wel de term "wettelijke garantie" gebruikt.

let op! de term "wettelijke garantie" heeft niets met de garantie te maken die de verkopende partij of fabrikant verstrekken! veel mensen halen die zaken vaak door elkaar en verzinnen zelf dat met "wettelijke garantie" de garantieperiode wordt bedoelt die de verkopende partij wettelijk verplicht is om te geven. dat klopt dus niet.
sommige beweren dat ik lieg en bedrieg. als men echter zelf de regels op naslaat komt men erachter dat met "wettelijke garantie" de wetsartikelen 17 t/m 24 (conformiteit) bedoeld worden en niet wetsartikel 6a (garantie).