Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 19-06-2012 09:51:51
Geldzaken & Recht

Wettelijke garantie versus garantietermijn van winkelier

@ikbenik,

je hebt gelijk als je zegt dat degene die de garantie biedt deze ook uit moet voeren. het punt is daarnaast dat degene met wie je het contract sluit (de verkoper dus en niet de fabrikant) verantwoordelijk is voor de correcte uitvoering van de garantie door de fabrikant. het artkel 7:6a bw dat je noemt geeft inderdaad regels omtrent garantie, maar houdt niet een recht voor de verkoper in zich ten allen tijde achter de fabrikant te verschuilen in geval van fabrieksgarantie.
wellicht helpt het om je voor te stellen dat de verkoper als het ware de fabrieksgarantie verkoopt aan de klant. de verkoper is dan verantwoordelijk voor de verkochte fabrieksgarantie en kan dus ook worden aangesproken op niet deugdelijke uitvoering daarvan. dus ondanks dat de verkoper niet zelf de garantie heeft gegeven is hij desondanks verantwoordelijk voor het uitvoeren van de fabrieksgarantie. is er in dit geval een probleem met de fabrieksgarantie dan zal de verkoper het alsnog zelf moeten oplossen.

wil je het van een nog andere kant bezien dan helpt misschien het volgende nog:
een opmerking over het door ikbenik scherp getrokken onderscheid tussen garantie en non conformiteit.
als je als klant terug gaat naar de verkoper met een ondeugdelijk product en je beroept op garantie kan de verkoper natuurlijk niet gaan zeggen: sorry, dan had je je maar op non-conformiteit moeten beroepen. zo werkt de wereld gelukkig niet. de winkelier is zelf verantwoordelijk voor het naleven van zijn wettelijke plichten en hoeft niet te wachten tot daar zo expliciet al ikbenik voorstelt een beroep op wordt gedaan. en dat betekent eens te meer dat een winkelier zich niet kan en mag verschuilen achter fabrieksgarantie. doet hij dit wel dan voldoet hij niet aan zijn wettelijke verplichting een 'conform' product te leveren.

kortom van welke kant je het ook bekijkt: je kunt altijd bij de verkoper terecht. of je het nu garantie of non-conformiteit noemt.

ik verwijs voor de echt eigenwijzen onder u naar een aantal bronnen die mijn stelling ondersteunen en op u wellicht wat meer gezaghebbend overkomen:

http://blog.iusmentis.com/2010/12/22/mag-een-winkel-verwijzen-naar-de-fabrikant-voor-de-garantie/

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3387

http://www.deombudsman.nl/koop-en-garantie/rechten/garantie