Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 19-06-2012 10:55:41
Geldzaken & Recht

Wettelijke garantie versus garantietermijn van winkelier

Toch wil ik op het volgende wijzen:

veel mensen denken dat een product gedurende de langere tijd probleemloos mee dient te gaan. die "regel" is ontstaan door het manipuleren en verkeerd uitleggen van de regel dat de verkopende partij bij producten die normaal een langere levensduur bezit dan twee jaar, ook na twee jaar aangesproken kan worden als het product non-conform is.

non-conform is niets anders dan dat het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is en niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.

aangezien in de praktijk van een productsoort (bijvoorbeeld een wasmachine) de kwaliteit/ duurzaamheid en betrouwbaarheid tussen de merken en verschillende types nogal verschillen, is het niet mogelijk om er een gemiddelde aan te plakken. en diverse consumentenorganisaties doen dat juist wel, omdat zij het totaal niet eens zijn met de garantieperiodes die de fabrikanten en detaillisten hanteren. zij willen naar een systeem waarbij maar één getal uitkomt, zodat het voor de consument gemakkelijk te begrijpen is en overzichtelijk is wat men van een product mag en kan verwachten. in de praktijk totaal niet uitvoerbaar en daarbij wordt niet naar de overeenkomst gekeken die tussen de koper en verkoper is afgesloten, terwijl de gehele wetgeving juist daar om draait: de overeenkomst tussen koper en verkoper.