Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

pino123
pino123 - 29-06-2012 16:02:51
Auto & Vervoer

Isg kia picanto

Er zijn meerdere vragen op meerdere fora over dit systeem gesteld o.a.

http://www.kiaclub.nl/topic/3051-werking-isg-systeem/">hier

http://www.kiaclub.nl/topic/5573-start-stop-isg-en-accu/">hier

uitleg vind je http://www.kia-wolters.nl/kia-rijders/faq/techniek/isg/">hier

van de laatste heb ik dit van de laatste site geplukt:

waarom een intelligent stop en start systeem?
kia hanteert het uitgangspunt dat een stop en start systeem alleen mag werken als het starten van de motor geen extra energie kost.

hoe doen ze dat?
door een intelligent laadsysteem te combineren met een agm accu. een agm accu is als geen ander in staat zeer snel bij te laden door korte hoge laadstromen opgewekt door de dynamo. ten tweede kan deze accu langdurig stroom leveren. de dynamo laadt het meest als de wielen de motor aandrijven (bij afremmen op de motor). de agm accu is dus in staat deze stootsgewijze ladingen goed op te slaan en kan vervolgens langdurig stroom leveren, waardoor de dynamo tijdens normaal rijden niet of nauwelijks hoeft te laden. dit levert de brandstofbesparing op en vermindert de co2 uitstoot!

wat heeft dat met het stop en start systeem te maken?
de energie die verzameld wordt tijdens het afremmen op de motor is ‘gratis’. een computer telt deze ‘gratis’ lading bij elkaar op: de state of charge. wanneer deze boven de 80% komt kan het stop en start systeem in actie komen wanneer er aan een aantal andere voorwaarden voldaan wordt. het starten van de motor kost dus geen brandstof.

waarom brandt dat oranje lampje?
het lampje geeft aan dat alleen het stop en start systeem niet actief is. meestal komt dit doordat de state of charge onder de 80% is. let wel: de besparing op brandstof en uitstoot door het intelligent laadsysteem gaat gewoon door!

het is verwarrend: dan werkt stop en start het wel, dan weer niet.
op deze manier wil kia voorkomen dat u het kind van de rekening wordt. immers, als de motor steeds weer zou stoppen en starten moet de dynamo gaan laden terwijl de motor gewoon draait en juist dát kost brandstof/uitstoot.

kan ik er wat aan doen?
het beste is gewoon te rijden zoals u dat altijd gewend bent, het systeem regelt zichzelf en past zich aan uw situatie aan. soms kan dat betekenen dat het stop en start systeem weinig in actie komt. vaker op de motor afremmen helpt de state of charge te verhogen.