Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 04-08-2012 22:16:50
Computers & Telefonie

Laptop defect na 2 jaar en 2 maanden

Zoekster schreef op zaterdag 4 aug 2012, 21:54: @ikbenik, ik zie dat je verwijst naar een uitstekende site, waarop op de home page staat

conformiteitsbeginsel'
"een product moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten."
met een voorbeeld dat je mag verwachten dat de lagers van een wasmachine niet binnen drie jaar versleten zijn.

dit is, volgens je eigen zeggen, een site die zich volledig op de wet baseert.
dat geeft hoop. je leert het dus toch.
klik http://www.conformiteit.nl/index.html">hier

toch klopt die niet.

vooral de regel:"een product moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten.", klopt niet.
volgens de wetgeving dient het product die eigenschappen te bezitten, welke de consument op grond van de overeenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.
vooral de uitspraken van fabrikant en verkopende partij zijn zeer belangrijk, omdat op die gegevens de verwachting van het product is gebaseerd.

de enige die exact kan aangeven wat het product wel of niet kan, is toch de fabrikant en niet een consumentenorganisatie die de mening heeft wat het product wel of niet zou moeten kunnen. de consumentenorganisatie en ook juristen kunnen wel toetsen of het product datgene kan wat de fabrikant en verkopende partij beloven, maar kunnen nooit of te nimmer zelf een mening geven. en daar gaat het vaak fout. omdat diverse consumentenorganisaties het totaal niet eens zijn met de fabrikanten geven zij er een eigen draai aan. met het gevolg dat zij de consument verkeerd voorlichten en de verkopende partij dat nooit of te nimmer na kan komen.

een voorbeeld:
de consumentenbond geeft keihard aan dat een computer vijf jaar probleemloos dient te functioneren. dus zij geven ook aan dat bijvoorbeeld een harde schijf gedurende die periode niet kapot mag gaan.
kan de winkelier en fabrikant de consument keihard de garantie geven dat die harde schijf gedurende die vijf jaar niet kapot zal gaan? dat kunnen zij nooit. dus zijn die meningen van de consumentenorganisaties totaal waardeloos.

nergens, maar dan ook werkelijk nergens in de wetgeving staat een bepaling waarin aangegeven wordt dat een product gedurende een x tijd probleemloos mee dient te gaan. kan in de praktijk ook niet.
de wetgeving werkt niet met gemiddelde levensduren, verwachte levensduren, enz., maar werkt met het systeem waarbij de koper voor de koop aangeeft wat de wensen en eisen van het product dienen te zijn en op uitspraken van fabrikant en winkelier.
logisch, omdat het laatste systeem wel ingaat op de wensen en eisen van de koper, wat met de "regels van gemiddelde levensduur" totaal niet is.

komt ook nog bij dat voor een computer niet een x tijd gemiddelde levensduur te benoemen is.

met andere woorden: de gebruiksintensiteit, gebruiksfrequentie en gebruiksduur verschilt per koper, met daarbij dat per product de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid per merk en per type totaal verschillen, is het onmogelijk om daar één cijfer aan te koppelen (wat de consumentenorganisaties zo graag doen!).
het is niet voor niets dat de meeste fabrikanten verschillende typen producten met verschillende duurzaamheid, kwaliteit en betrouwbaarheid op de markt brengen.
ik begrijp zeker dat het voor de consument zeer lastig kan zijn en dat zij door de bomen het bos niet meer zien, maar dan nog is het niet mogelijk om dat allemaal te vereenvoudigen tot één cijfer, zodat de consument wel het overzicht kan krijgen wat men van een product kan verwachten.








zoekster schreef op zaterdag 4 aug 2012, 21:54:
verder heb ik nooit gezegd dat een winkelier verplicht 2 jaar garantie moet geven. wel 'wettelijke garantie', dat is heel wat anders,maar dat hoef ik je niet uit te leggen en in nederland is die ongelimiteerd.
.
wettelijke garantie is een andere benaming voor conformiteit en wilt niet anders zeggen dat het product gegarandeerd volgens de koopovereenkomst dient te zijn. dat is een bepaalde zekerheid die de koper heeft. daarom wordt het ook wettelijke garantie genoemd. maar die heeft totaal geen betrekking op de garantie die de winkelier of fabrikant verstrekken.
in wetboek 7 staat: "de zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden." dat is dus de garantie die de koper recht op heeft: het product dient volgens de koopovereenkomst (bij koop) te zijn.


ik heb het nu toch echt zeer duidelijk uitgelegd.