Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 04-08-2012 23:02:52
Computers & Telefonie

Laptop defect na 2 jaar en 2 maanden

Zoekster schreef op zaterdag 4 aug 2012, 22:27: ik ga niet eens meer lezen wat je schrijft. je verwijst naar een site die volgens jou heel goed de wet uitlegt en begrijpt. daar was ik het overigens mee eens. en nu kom je erop terug, op je eigen woorden, omdat het je niet meer goed uitkomt.

je kan echt alleen maar lezen en niet duiden. jammer, ik had even hoop.
zoek het nu verder zelf maar uit.

met alle respect: nergens in de wetgeving staat dat de zaak "deugdelijk" dient te zijn. de zaak dient wel aan de overeenkomst te beantwoorden.
als de term deugdelijk aan de kant wordt geschoven, komen we al een heel eind.

zoals het nu wordt uitgelegd kan de consument denken dat het product deugdelijk dient te zijn, dus niet kapot mag gaan. en dat klopt dus niet.

het is inderdaad zo dat ook na twee jaar de consument bij de verkopende partij kan aankloppen als het product niet volgens de koopovereenkomst is. zoals diverse organisaties het uitleggen: de zaak dient voor een langere tijd deugdelijk te zijn. dat is ook uit te leggen dat een zaak gedurende de langere periode niet kapot mag gaan, en dat is weer niet volgens de wetgeving. op die manier komen de verwarringen.

economische levensduur

gaat een product kapot buiten de garantietermijn en u wilt dat de verkoper (een deel van) de reparatiekosten betaalt, dan moet u aan kunnen tonen dat er sprake is van vroegtijdige slijtage. dus dat de slijtage tijdens de economische levensduur van het product plaats heeft gevonden.
bron: http://www.conformiteit.nl/index.html
dat klopt dus niet.
alleen als bij een product die een langere levensduur heeft als twee jaar blijkt dat het product niet volgens de overeenkomst is, kan de consument bij de verkopende partij aankloppen. van de economische levensduur is echt een fabeltje.
de economische levensduur is die periode waarin een product door technische ontwikkelingen dermate verouderd is, dat die economisch gezien geen waarde meer heeft. ook is de economische levensduur die periode waarin een product afgeschreven wordt en vervangen wordt.
de economische levensduur van computers is drie jaar, terwijl de consumentenbond van mening is dat voor consumenten die periode vijf jaar zou moeten zijn (daar komt dus die beroemde vijf jaar van de consumentenbond vandaan!!!!).

de nederlandse regelgeving

volgens de nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product,
klopt niet.
volgens de nederlandse wetgeving dient het product ook na twee jaar aan de overeenkomst te beantwoorden.