Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

dearagain
dearagain - 30-12-2012 20:06:00
Geldzaken & Recht

Sportschool

*informatie over de wet van dam:

*het maakt dus niet uit of zij niet aan jaarkontrakten doen, de wvd omvat alle termijnkontrakten:

opzeggen onder de wet van dam

vanaf 1-12-2011 hebben consumenten na de eerste volle kontraktperiode/abonnementsperiode het recht om op dezelfde manier op te zeggen, als de wijze waarop het abonnement/kontrakt is aangegaan (per post, e-mail, fax e.d.). maar……de consument moet wel nog steeds zelf bewijzen dat de opzegging is aangekomen. dat kan bij telefonisch of per mail opzeggen lastig zijn (tenzij je een voicelog of een print screen maakt). bewijzen dat de mail bijvoorbeeld verzonden is, is namelijk niet hetzelfde als bewijzen dat deze aangekomen is (tenzij je een leesbesvestiging hebt gevraagt). een bedrijf mag overigens geen afsluit- of administratiekosten rekenen voor het opzeggen onder het oude maar ook niet onder het nieuwe wettelijk regiem.
voorts kan een bedrijf tegenover consumenten de wet van dam niet uitsluiten of buiten toepassing verklaren. de wet geldt altijd, ongeacht wat er in algemene voorwaarden staat en ook ongeacht wat consument en bedrijf hebben afgesproken.
let op: lidmaatschappen van verenigingen blijven per jaar of conform de verenigingsstatuten opzegbaar.

een heel belangrijke verandering is verder, dat in de nieuwe situatie proefabonnementen automatisch aflopen en niet meer stilzwijgend en automatisch mogen worden omgezet in een gewoon (jaar)abonnement. bij een proefabonnement geldt dus nooit een opzegtermijn! volgens de nieuwe wet stopt het proefabonnement automatisch na de afgesproken proefperiode. opzegging is dus niet meer nodig!

binnen de regeling voor stilzwijgende verlenging, wordt een onderscheid gemaakt tussen:

1) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van zaken of diensten (elektriciteit en gas daaronder begrepen). hierbij kun je dus denken aan sportschoolabonnementen, energiecontracten, telecomabonnementen en bijvoorbeeld internetdiensten (zoals webhosting e.d.);
2) overeenkomsten tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws-, week- en maandbladen en tijdschriften.

voor de eerste categorie overeenkomsten (1) geldt, dat een stilzwijgende verlenging van een overeenkomst van bepaalde duur, niet meer is toegestaan en bij een overeenkomst van onbepaalde duur heeft de consument het recht om (op elke datum) op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand na de eerste volle kontraktperiode.

voor de tweede categorie overeenkomsten (2) is de regeling iets anders. stilzwijgende verlenging is toegestaan voor telkens maximaal drie maanden.
voor abonnementen op bladen en tijdschriften die minstens één keer per maand geleverd worden geldt een opzegtermijn van maximaal één maand. voor abonnementen op bladen en tijdschriften die minder dan één keer per maand geleverd worden geldt een opzegtermijn van maximaal drie maanden.

bronvermelding:

http://www.solv.nl/weblog/per-1-decembe ... meer/18545

http://www.consuwijzer.nl/uitgelicht/ab ... verlenging

http://www.iusmentis.com/zakendoen/consumentenrecht/wetvandam-stilzwijgend-opzeggen-verlengen/