Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

da
dalanjo - 20-03-2013 23:39:41
Geldzaken & Recht

Belastingaangifte + pgb - afdracht premies

Goedenavond,

om te beginnen is het zinvol om dit eens door te lezen: http://svb.nl/images/9251nx.pdf

in de situatie zoals u die beschrijft, is een familieovereenkomst van toepassing.
en dan is het ook verstandig om toch voor opting in te kiezen.

in bovenstaand pdf staat te lezen:

opting-in
heeft uw zorgverlener een arbeidsovereenkomst voor maximaal 3 dagen per week? of heeft u een overeenkomst met uw partner, een familielid of freelancer? dan bent u niet verplicht belasting en premies op het loon in te houden. u kunt dan kiezen:
- u betaalt het brutoloon aan uw zorgverlener: uw zorgverlener betaalt zelf de belastingen aan de belastingdienst.
- u kiest samen met uw zorgverlener voor opting-in: elke maand houden wij de loonheffingen in op het loon. u krijgt van ons loonstroken en een jaaropgave. de zorgverlener kan die gebruiken voor de aangifte inkomstenbelasting.


het kiezen voor opting in is in deze situatie de meest makkelijke en veilige manier.
de svb zorgt dan voor de gehele salarisadministratie, wat makkelijk is voor de belastingaangifte, en u krigt uw geld dan netto op uw bankrekening.

hoe gaat dat in zijn werk? afhankelijke van de grootte van het budget, stort het zorgkantoor maandelijks het budget. (dan ga ik even uit van een groot budget, waarin maandelijks de stortingen van het zorgkantoor plaatsvinden). de svb incasseert dan op ongeveer de helft van de maand het bruto maandloon, en stort dan later het netto bedrag op de prive rekening van de hulpverlener. het verschil tussen bruto e netto draagt de svb af bij de belastingdienst.

via het servicecentrum pgb van de svb voor budgethouders kunt u dan ook makkelijk 2 x per jaar verantwoording af leggen richting het zorgkantoor.

om terug te komen op de aangifte ib waarin blijkt dat u nog een bedrag aan inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen moet terugbetalen: vraag schriftelijk om een betalingsregeling voor deze aanslag (als hij binnen is gekomen, zonder aanslagnummer is het namelijk niet mogelijk om een betalingsregeling te treffen)

als er in de afgelope jaren geen aangifte is gedaan, dan zou u ook kunnen overwegen om een verzoek tot middeling in te dienen. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/middeling_sterk_wisselende_inkomens/voorwaarden_voor_middeling

het zou eventueel handig zijn om daarvoor een beroep te doen op iemand van de vakbond of een andere formulieren brigade om u daarmee te helpen.