Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 02-07-2013 14:31:22
Voeding & Gezondheid

Fitness verkoop nieuwegein

F.torres schreef op dinsdag 2 jul 2013, 14:18: ok, dus wat op papier staat is de garantie.

maar wat kan een rechter daar aan veranderen dan?
nee.

er zijn twee totaal verschillende zaken: garantie en conformiteit.

het product dient volgens de koopovereenkomst te zijn. dat wordt ook wel conformiteit genoemd. soms wordt ook de term "wettelijke garantie" gebruikt.
aangezien de koper het product bij de verkopende partij heeft gekocht is de verkopende partij de enige partij het aanspreekpunt als het product niet volgens de koopovereenkomst blijkt te zijn.

garantie is een totaal ander verhaal.
garantie kan worden gegeven, maar is niet verplicht. garantie is dus een gunst.
garantie kan worden gegeven door de producent van het product of door de verkopende partij zelf. degene die garantie verstrekt (producent of verkopende partij ) is het aanspreekpunt bij garantieclaims.
de garantieperiode, garantievoorwaarden en de rechten die men daarbij de koper toekent wordt alleen door de garantieverstrekker bepaald. de rechter of wie dan ook heeft daar totaal geen inspraak bij.

verstrekt de producent wel garantie en de verkopende partij niet, dan is de producent de enige aanspreekpunt bij de garantieclaim. de verkopende partij mag dan wel degelijk de koper (dus ook consument) doorverwijzen naar de producent van het product.

bij non-conformiteit ligt dat anders. als het product niet volgens de koopovereenkomst is, is de verkopende partij het aanspreekpunt van de consument. die moet dan ervoor zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt. de verkopende partij mag dan wel degelijk een derde partij inschakelen (zoals de fabrikant). hij hoeft zelf het probleem niet op te lossen. die derde partij doet dat dan onder de verantwoordelijkheid van de verkopende partij.


is het in de praktijk dan verstandig om gelijk naar de fabrikant te gaan? eigenlijk niet. dit omdat als het product een probleem vertoont en zeker onder de garantie valt, kan het product ook non-conform zijn. dan is het altijd verstandig om eerst naar de verkopende partij te gaan.
dit ook omdat de consument binnen twee maanden zich in geval van non-conformiteit te melden bij de verkopende partij. doet de consument dat niet, dan verspeeld hij zijn rechten om aanspraak te maken op de non-conformiteit.