Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 15-07-2013 17:27:57
Voeding & Gezondheid

Fitness verkoop nieuwegein

Hoe zit dat dan met het ontbinden van een koop ? je hoort veelal dat consumenten zelf denken kopen te kunnen ontbinden tegenwoordig en vroeger hoorde je dat nooit en dat ze dat dan zelf kunnen bepalen en ook het tijdsstip.

dus met andere woorden: als je geen geduld hebt bijvoorbeeld bij een klacht met een product en de ene heeft meer geduld dan de andere ,dan zou een consument flexibel naar zijn gevoel een koop kunnen ontbinden.


ikbenik schreef op maandag 15 jul 2013, 16:27: f.torres schreef op maandag 15 jul 2013, 14:36:
want consumenten en instanties die consumenten steunen proberen de ondernemer op te leggen of het idee te geven dat men als consument altijd maar kan ruilen wanneer men dat wilt. ook als de consument zelf iets kapot maakt dan gaat men ervan uit dat een winkel het meteen oplost.
de consumentenautoriteit is een instantie die als doel heeft om te kijken of de zaken volgens de regels verlopen waarbij men de consument als uitgangspunt neemt met als doel dat de consument er beter van wordt.
dergelijke instanties mogen nooit of te nimmer bevoegdheden krijgen om een ondernemer te beboeten.
ook is men van mening (in europa) dat de consumentenautoriteit zelf regels moet kunnen opstellen.
en dat is exact waar het mis gaat. de consumentenautoriteit bekijkt alles vanuit het oogpunt van de consument met als doel dat de consument er beter van wordt. daarnaast stelt die autoriteit regels op welke buiten de wetsregels omgaan.
dus als zij aangeven dat met de wettelijke garantie die periode wordt bedoeld welke de verkopende partij of fabrikant wettelijk verplicht is om te verstrekken, dan dienen de ondernemers daar ook aan te houden.
daarom zijn zij ook niet blij dat de verkopende partijen garantieperiodes hanteren korter dan twee jaar en proberen zij in samenwerking met de consumentenbond ondernemers aan te pakken die niet aan die "wettelijke garantie" houden.
daarom wordt in europa apple ook keihard aangepakt.
duh!

de consumentenautoriteit mag zelf geen regels opstellen en dienen onpartijdig de zaken te bekijken. waarbij men moet bekijken of de huidige geldende nederlandse wetgeving correct wordt nageleefd.
daar gaat het dus bij die autoriteit dus gruwelijk fout.

dat is één.

punt twee is dat de consumentenbond ook hun eigen mening als wet verkondigen.
neem als voorbeeld de computer.
de consumentenbond is van mening dat de economische levensduur van computer voor consumenten geen drie jaar maar vijf jaar behoort te zijn.
kan ik inkomen. omdat de consument de computer niet zo snel vervangt.
maar de economische levensduur wordt niet alleen door de vervangingsfrequentie bepaald. ook de snelheid door technische ontwikkelingen waarin een product economisch niets meer waard is, is ook bepalend voor de totale lengte van de economische levensduur.
en die bedraagt voor computers tussen twee en drie jaar.
dus omdat de consumentenbond van mening is dat de economische levensduur van een computer vijf jaar zou moeten zijn, geven zij dus aan dat een computer gedurende de eerste vijf jaar na aankoop zonder problemen mee zou moeten gaan. en als die computer dan binnen die periode buiten de schuld om van de consument kapot gaat, dan dient de verkopende partij dat kosteloos te verhelpen.
en zo komt de consumentenbond aan die periode van vijf jaar voor computers.

punt drie:
diverse organisaties en instanties halen de regels van conformiteit en garantie door elkaar en zeggen overal garantie tegen. daardoor verstrekken zij aan de consument verkeerde informatie.
en daar gaat het ook gruwelijk mis.

punt vier:
een autoriteit die moet toezien dat de regels correct worden nageleefd kan nooit nauw samenwerken met een belangenorganisatie.

zo is het verkeerd dat een autoriteit die moet toezien dat de milieuregels correct worden nageleefd zeer nauw samenwerkt met bijvoorbeeld greenpeace.