Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 16-07-2013 23:32:25
Voeding & Gezondheid

Fitness verkoop nieuwegein

F.torres schreef op dinsdag 16 jul 2013, 23:19:
ikbenik schreef op maandag 15 jul 2013, 20:26: f.torres schreef op maandag 15 jul 2013, 19:55: als er geadverteerd wordt via internet en men kan het product in een showroom zien van de verkopende partij,dan kan een consument een verkoop niet ongedaan maken?
een zeer goede punt.

er zijn ondernemers die naast de normale winkel een webwinkel hebben.
niets mis mee.
alleen kunnen de prijzen en de algemene voorwaarden verschillen.

helaas is het dan heel vaak dat ondernemers dus een normale winkel hebben een een webshop erbij doen. waarbij men zich niet realiseert dat de regels van die webshop iets afwijken van de "normale" regels.

in de normale winkel is er geen bedenktijd. aankopen via internet of postorder is er wel een bedenktijd.

heb je een product op internet gezien en je koopt het product in de normale winkel, heb je als koper geen recht op die bedenktijd.
heb je een product in de normale winkel gezien en je koopt het product via de webwinkel, heb je als koper wel recht op die bedenktijd.

hopelijk is hiermee je vraag beantwoord.





dat is ook mijn punt.

dat ik de consumentenautoriteit aanval is niet voor niets.
diverse forumgebruikers vinden dat ik een dergelijke autoriteit moet respecteren omdat het een instantie is die door de overheid is aangesteld.
ook door de redactie heb ik al een paar keer een waarschuwing gehad dat ik die autoriteit niet zo moet aanvallen.
ik ben daar heel eerlijk in.

echter....
een autoriteit die altijd vanuit het oogpunt van de consument de zaken bekijkt en als doel heeft de belangen voor de consument voorop te stellen met als doel dat de consument er beter van wordt kan nooit of te nimmer de functie bekleden van een toezichthouder welke moet toezien dat de regels omtrent consumentenzaken correct worden nageleefd en als dat niet gebeurd dat zij dan ook een handhavende en berispende bevoegdheid heeft.

voor alle duidelijkheid:
ik heb totaal geen moeite met een toezichthouder, wel met een toezichthouder die zelf de regels opstelt (kan dus nooit) en de zaken vanuit het oogpunt van de consument bekijkt met als doel dat de consument er beter van wordt.

het komt dus best vaak voor dat die toezichthouder wel aan de nederlandse wetgeving houdt en toch door de consumentenautoriteit beboet wordt omdat die autoriteit eigen regels op nahoudt.
neen apple als voorbeeld.

ook heb ik diverse malen een uitspraak van de rechter gezien waarbij juist de consumentenautoriteit die uitspraak verdraaid om op die manier aan te geven dat die ondernemer niet aan de regels houdt.

diverse winkelketens werden door de rechter op de vingers getikt doordat zij altijd een bepaald bedrag in rekening brachten, zowel bij garantie als bij non-conformiteit.
de rechter oordeelde dat die actie juist verkeerd was omdat de consument dan moeilijker zijn geld terugkreeg in geval van non-conformiteit en dat de consument juist op een gemakkelijke manier zijn claim op non-conformiteit moet kunnen uitvoeren.

de consumentenautoriteit verdraaide de uitspraak en gaf naar buiten dat die winkelketens niet aan de garantieregels hielden.
duh!!!!

en dan moet ik die autoriteit respecteren?
dacht het niet!