Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

le
leon16 - 03-11-2013 13:00:13
Garantie & Verzekeringen

Hersteladvies "verzekeren is vooruitzien.nl"

[quote=marionna schreef op zaterdag 26 okt 2013, 12:16]bovenstaande instelling wil mij en mijn echtgenoot via gfh giro een hersteladvies aanbieden ... ik vertrouw het niet. heeft iemand van u eenzelfde ervaring?

ik heb een soortgelijke ervaring. gfh giro maakt (onder het mom van het bieden van een gratis hersteladviesgesprek namens een tussenpersoon - alléén noemt gfh giro dit bij binnenkomst en tijdens het gesprek niet als zodanig) op een zeer geraffineerde wijze gebruik van misleidende technieken om een financieel product van gfh giro af te nemen en dus te verkopen.

zij kunnen en bieden géén onafhankelijk hersteladviesgesprek. dat behoort je tussenpersoon te doen. maar die tussenpersoon heeft dit zogenaamde "hersteladviesgesprek" uitbesteed aan gfh giro. gfh giro biedt zogenaamde 'ontwoekerpolis' dienstverlening aan tussenpersonen. zij bieden deze dienstverlening aan tussenpersonen omdat deze tussenpersonen vanuit de afm verplicht zijn hun klantenbestand door te lichten en waar nodig klanten te voorzien van een onafhankelijk hersteladvies.

dat kost deze tussenpersonen geld. wat er vervolgens gebeurt (dat is mijn vermoeden) is dat gfh giro deze te bieden hersteladviezen opkoopt. dat betekent in de praktijk dat gfh giro bij je langskomt. aan het eind van het verhaal (bij mij na circa 2 uur) van zo'n gesprek worden blanco formulieren getekend die aangeven dat ik me bewust ben van de mogelijke risico's verbonden aan een dergelijk product (in mijn geval een bankspaarproduct van uiteraard gfh giro). en een opzegbrief voor je huidige polis - deze teken je dan onder het mom van administratieve afhandeling aan het eind van het gesprek.

niet doen dus. ze willen graag de 'overstapservice' voor je regelen. het enige wat je dan nog voor gfh giro hoeft te doen is de 'afkoopbrief' die je zult ontvangen van je huidige verzekeraar getekend in de retourenveloppe naar gfh giro te sturen. zij sturen deze dan door naar je verzekeraar die dan uiteindelijk de overdrachtswaarde overboekt naar je nieuwe aanbieder in dit geval gfh giro. het is géén 'afkoopbrief' maar een afkoopofferte die je van je huidige verzekeraar ontvangt. daar zit ik op te wachten en die zal ik niet tekenen. mijn huidige verzekeraar ingelicht en aangegeven dat ik het niet vertrouw. wat niet wil zeggen dat ik bekend ben met de risico's die ik met mijn huidige polis loop. dit bezoek van iemand van gfh giro heeft mij 'getriggerd' één en ander eens uit te zoeken hoe het zit met mijn huidige polis.

wellicht ben ik lang van stof. ik ben boos op gfh giro en op mijn tussenpersoon. je onderbuikgevoel is goed. niet op het aanbod van gfh giro ingaan. en een andere tussenpersoon zoeken. deze zal wellicht kosten in rekening kunnen brengen voor een (herstel)adviesgesprek. maar dan is één en ander wel op een onafhankelijke basis.

ik ben ook zeer benieuwd naar ervaringen van anderen die te maken hebben met het aanbieden van een zogenaamd advies door gfh giro. het is in werkelijkheid een informatief gesprek (namens je tussenpersoon) dat al snel gestuurd wordt naar een "ordinair" maar zoals gezegd uiterst geraffineerd en geslepen verkoopgesprek. dat juridisch volledig is dichtgetimmerd want er is achteraf géén 'papertrail' te reconstrueren dat aan kan geven wie waar misleidend te werk is gegaan. het is in ieder geval g??n hersteladviesgesprek (dat je huidige tussenpersoon gratis behoort te doen). een dergelijke tussenpersoon is niet meer betrouwbaar en niet meer geloofwaardig.

uiteindelijk is het devies heel eenvoudig: lees altijd goed waarvoor je tekent. ik ben er ingerommeld maar het is niet te laat. ik hoop dat anderen alerter zijn. onderbuikgevoel is afdoende.