Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

le
leon16 - 29-11-2013 13:31:40
Garantie & Verzekeringen

Hersteladvies "verzekeren is vooruitzien.nl"

[quote=christina123 schreef op donderdag 28 nov 2013, 22:43]
... ik heb hier geen goed gevoel over en al helemaal niet meer over mijn tussenpersoon. mijn tussenpersoon heeft dus naar de afm toe laten zien dat hij een ''hersteladvies'' heeft aangeboden...

in ieder geval één (en dezelfde) of naar het schijnt wellicht twee adviseurs van gfh giro houden er geraffineerde verkooppraktijken op na. dit doen ze onder het mom van zoals je ook al aangaf het voeren van een hersteladvies namens je tussenpersoon. echter in dat zelfde gesprek wordt aangestuurd op de verkoop van een financieel product van gfh giro.

je geeft aan "en al helemaal niet meer over mijn tussenpersoon". ik heb in de dagen na het zogenaamde hersteladviesgesprek met gfh giro mijn huidige verzekeraar ingelicht en aangegeven dat ik het niet vertrouwde. daar is intern een notitie van gemaakt. ik kende mijn tussenpersoon voorheen niet.

dus wat wekte mijn verbazing toen ik enige dagen later werd benaderd door mijn tussenpersoon in hoogst eigen persoon. deze tussenpersoon was benaderd door zijn accountmanager bij mijn verzekeringsmaatschappij met het bericht dat er signalen zijn dat er iets niet goed gaat in het contact met een klant (ik dus).

ik heb ongeveer twee uur lang intensief met deze (voor mij voorheen alleen op papier bekende) tussenpersoon om de tafel gezeten. hij wilde precies weten wat zich had voorgedaan en op welke wijze het gesprek had plaatsgevonden tussen mij en deze adviseur van gfh giro.

natuurlijk was ik op mijn hoede. zeker na zo'n eerder plaatsgevonden gesprek met gfh giro. gfh giro voert inderdaad hersteladviesgesprekken namens (onder andere) mijn tussenpersoon. maar dit bij mij en dus bij jullie plaatsgevonden hersteladviesgesprek door gfh giro had inhoudelijk niets maar dan ook niets van doen met een onafhankelijk hersteladviesgesprek.

een hersteladviesgesprek behelst niet meer dan een inventarisatie van 'wat wilde je voorheen bereiken met je toen afgesloten polis' en 'wat heb je nu eigenlijk voor polis in huis'.

niets meer en niets minder. vergt ongeveer één tot anderhalf uur, dient en kan ook vanzelfsprekend op een onafhankelijke wijze plaats vinden. het enige wat in zo'n tijdsbestek namelijk dient plaats te vinden is het adequaat en naar waarheid in te vullen hiertoe geëigende inventarisatieformulier. en dat teken je.

wanneer dit eerste gesprek ("hersteladvies" is een naar mijn mening wat ongelukkig gekozen benaming) prettig is verlopen en dus bekend is "wat wilde ik" en nu ook "wat heb ik", dan kan vervolgens met diezelfde maatschappij en adviseur een tweede of volgende gesprek gaan plaatsvinden. en dat behelst "wat kan ik nu (al dan niet door het aanpassen) met mijn huidige polis om daar te komen waar ik in de toekomst wil zijn".

en dat klopt dat is niet onafhankelijk en vergt al dan niet tegen een bepaald uurtarief een nader op jouw persoonlijke situatie toegesneden advies. het staat je echter vrij om hiervoor naar een andere adviseur te gaan.

tussenpersonen kunnen hersteladviesgesprekken op deze wijze kostentechnisch gunstig uitbesteden en zullen dit (voor met name niet oorspronkelijk eigen klanten) ook graag doen. en dan kan het naar mijn mening behoorlijk mis gaan wanneer een partij (bijvoorbeeld gfh giro) in plaats van een eenvoudig inventariserend hersteladviesgesprek namens je tussenpersoon, bij een klant van die tussenpersoon een verhullend verkoopgesprek voert met als enig doel een eigen financieel product te willen verkopen.

naar ik vermoed zal voor veel mensen volstrekt niet duidelijk zijn wat een hersteladviesgesprek feitelijk behelst. en zeer zeker niet wanneer een partij over de vloer komt en dit ook nog eens niet duidelijk kenbaar maakt.

hoe dan ook. mijn inventarisatieformulier gaat (of een afschrift hiervan) naar mijn tussenpersoon.

en hier ging het in mijn geval onder andere mis. bij mijn tussenpersoon gaan de alarmbellen rinkelen na te zijn benaderd door mijn verzekeringsmaatschappij als blijkt dat zich in mijn dossier bij hem een volstrekt onvolledig en incorrect inventarisatieformulier bevindt.

een hersteladviesgesprek heeft in theorie naar het schijnt plaatsgevonden. echter op papier heeft dit naar maatstaven van de afm (of wie daar dan ook over gaat) uiteraard niet adequaat in de praktijk plaatsgevonden. en daar kun je als tussenpersoon naar ik vermoed bij controle bij ongeregeldheden problemen mee krijgen. een stuk reputatieschade ligt op de loer. en een hoop extra (in ieder geval voorheen uitbesteed) werk ligt voor deze tussenpersoon in het verschiet.

ik ben nu bekend met mijn tussenpersoon in eigen persoon op basis van één gesprek dat weliswaar een niet prettige aanleiding kende, op een intensieve en op een inhoudelijk indringende maar ook op een naar ik achteraf kan overzien volstrekt correcte wijze heeft plaatsgevonden. mijn tussenpersoon is mede op basis van deze situatie in gesprek met gfh giro met als doel de onderste steen boven water te krijgen. en op basis daarvan al dan niet zijn consequenties te trekken. ik word daarbij en daarvan op een correcte wijze zijdelings op de hoogte gehouden.

nu kun je zeggen 'wat heb ik aan dit verhaal in mijn situatie?' alléén dat niet alle tussenpersonen al dan niet deugen. daar kom je alléén achter door het gesprek met je tussenpersoon aan te gaan. dus benader je huidige verzekeringsmaatschappij (zij kunnen je ook alles vertellen over het al dan niet in rekening brengen van afkoopkosten) zoals ook ik dat deed. benader je tussenpersoon die je waarschijnlijk net zoals ik nog niet kende.

en daarnaast of parallel hieraan een klacht indienen bij in dit geval gfh giro, bij het kifid en wellicht ook direct bij de afm (dat is mij geadviseerd). dat is een lange weg. maar vaak ook de enige om anderen voor dit soort praktijken te behoeden.

en tot slot. je onderbuikgevoel is afdoende en wat goed van jullie dat 'een afkoelperiode' in acht wordt genomen bij dit soort essentiële zaken. of je nou wel of niet over een niet meer bij jou persoonlijke situatie passende polis beschikt, oplichtende praktijken hierbij blijven naar ook nu weer blijkt plaats te vinden. zelfs mij overkwam dit. en daar kan ik nu ook weer smakelijk om lachen.