Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ca
carpoint - 13-12-2013 16:17:03
Garantie & Verzekeringen

Hersteladvies "verzekeren is vooruitzien.nl"

Ook ik ben van de week door iemand van gfh giro bezocht nav brief van verzekeren is vooruitzien, over dat ik een vermeende woekerpolis zou kunnen hebben. ik kreeg meteen een heel naar gevoel! (naar mijn idee is dit ook de bedoeling van deze brief). de volgende dag werd ik al gebeld voor het maken van een afspraak. om toch eens te horen wat dit 'hersteladvies' inhield en wat het aangeboden alternatief behelst, maakte ik een afspraak.

de man in kwestie keek mijn polis door en maakte direct zijn conclusies: in mijn polis zaten te veel onnodige kosten. zonder deze kosten, zou ik meer rendement krijgen. hij stelde twee opties voor: doorgaan met mijn huidige polis of mijn polis afkopen en met het restant elders te gaan shoppen. 1,5 uur hebben we gesproken en we zijn uit elkaar gegaan waarbij ik zou nadenken over het eea. tijdens en na het gesprek is mijn sceptisme echter groter geworden.

mijn huidige polis is een g60 van ergo (vh hamburgmannheimer) en is absoluut niet te vergelijken met een beleggingsrekening van gfh giro. dit is appelen met peren vergelijken. ik heb ergo gebeld. ergo is een zeer kleine speler in nl, maar is in duitsland goed vertegenwoordigd. ik kreeg duidelijke antwoorden op al mijn vragen en daarbij heb ik ook gfh giro besproken.

bij mijn huidige polis krijg ik op pensioendatum een gegarandeerd kapitaal (namelijk mijn inleg + spaarrente) en een evt beleggingsrendement. plus ik heb een nabestaandenregeling. mijn idee 7 jaar geleden was een kapitaal opbouwen. en bij welke verzekeraar of bank je dit ook doet, het blijft koffiedik kijken wat je uiteindelijk uitgekeerd krijgt. voor mij is ieder geval belangrijk dat ik mijn inleg (met spaarrente) gegarandeerd terugkrijg, en dat is in mijn huidige polis geregeld.

verzekerenisvooruitzien is een partnerschap aangegaan met gfh en deze heeft alle polishoudergegevens doorgespeeld aan gfh giro onder het mom van checken wegens vermeende woekerpolis in opdracht van afm. ik ben hier over zeer verbolgen. gfh bestaat nu een jaar en volgens de medewerker van ergo zou gfh onder de vorige naam failliet gegaan zijn (ik kon dit niet terugvinden op google). het maakt voor het verhaal niet uit, je raakt je geld niet kwijt bij faillissement van gfh, want ze werken met een zogenaamd paraplufonds van todaystommorow. de manier van klanten werven vind ik echter onorthodox. afm onderzoekt momenteel deze kwestie van verzekerenisvooruitzien/gfhgiro.

klant worden bij gfh giro kost 295 e (dossierkosten en persoonlijke afspraak thuis) en beheerkosten (per ingelegde euro 3%, beheervergoeding 20 e per jaar en 1,25% nog wat kosten). ze laten je tekenen dat je je inleg kan kwijtraken, dus geen garanties. naar mijn idee is dit produkt van gfh giro hetzelfde principe als een beleggingsrekening bij robeco (welke ik al heb), alleen dan zonder 300 e instapkosten.

mijn advies aan jou, laat je niet snel verleiden tot het opzeggen (en afkopen!) van je huidige polis en bel met je huidige verzekeraar nog eens voor uitleg van je huidige polis en om de conclusies van de gfhgiro-adviseur te checken. ik wil in ieder geval niet in zee met gfh en al helemaal geen zaken meer doen met verzekerenisvooruitzien.