Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

anthonius
anthonius - 27-01-2014 20:44:52
Voeding & Gezondheid

Geld niet terug!

In het consumentenrecht heeft de klant een onderzoeksplicht en de leverancier heeft een informatieplicht. in uw geval zal u gevraagd hebben: is dit werkelijk een louis vuittontas, of misschien heeft de verkoopster dit al metéén aan u verteld. het gaat te ver voor de klant om ook nog eens te onderzoeken, of dit werkelijk een vuittontas is. volgens ditzelfde consumentenrecht moet het product ook voldoen aan de eisen, die je mag verwachten van een vuittontas. als je thuis komt en ontdekt, dat deze tas, ondanks de informatie van de leverancier niet voldoen aan de eigenschappen van dit merk, dan is de verkoper verplicht een overéénkomstig product aan u te leveren. indien hij niet in staat is om dat te doen, dan kan de overeenkomst ontbonden worden.
het enige zwakke bij deze koop is, dat u waarschijnlijk niet gevraagd hebt om op de koopbon ook werkelijk te vermelden, dat hier sprake was van een vuittontas. wie eist, bewijst. dus u moet aantonen, dat de verkoopster u heeft verteld, dat hier sprake is van een vuittontas. indien u geen schriftelijk bewijs heeft, dan is te hopen, dat de verkoopster bevestigt, dat zij dit ook werkelijk gezegd heeft.
een bewijs is ook, als bij de verkoop een vriendin of vriend hierbij geweest is (geen familielid) en kan getuigen dat de verkoopster deze informatie verstrekt heeft.
als de bewijslast vanuit uw kant zwak is, is altijd het beste om dan te trachten te bereiken een coulanceregeling: een cadeaubon of iets dergelijks. heeft u wel de bewijslast, dan kunt u naar de kantonrechter toestappen. het is dan wel zaak, dat u eerst een aangetekende brief aan dit winkeltje stuurt, waarin u verwijst naar het consumentenrecht. er zijn voorbeeldbrieven via de website van de overheid: www.consuwijzer.nl