Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

re
renataspaar - 24-03-2014 19:39:35
Geldzaken & Recht

Nationaal spaarfonds/ delta iloyd groep

Beste @gerboe,

volgens mij is st. woekerpolis claim nog steeds actief:

http://www.woekerpolisclaim.nl/nieuws.php?nieuwsid=76

amsterdam, 21 februari 2014
nieuws

commissie individuele schrijnende gevallen



onder de aandacht: commissie individuele schrijnende gevallen

in de collectieve compensatieregelingen gesloten door stichting woekerpolis claim en stichting verliespolis met de zes grote verzekeraars in nederland (nationale nederlanden, aegon, achmea, asr, sns reaal, delta lloyd) zijn voorwaarden vastgelegd voor de compensatie van zogenoemde individuele schrijnende gevallen.

op grond van deze afspraken kan een polishouder, als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, aanspraak maken op een aanvullende vergoeding van zijn verzekeraar. de verzekeraars informeren hun polishouders over de voorwaarden waaronder aanspraak kan worden gemaakt op deze aanvullende vergoeding. deze voorwaarden zijn o.a. ook terug te vinden op de website van de commissie individuele schrijnende gevallen (zie hierna).

tevens is overeen gekomen dat een onafhankelijke commissie dient te worden ingesteld voor de beoordeling van individuele klachten van polishouders omtrent de toepassing van deze afspraken door hun verzekeraar. als een polishouder het niet eens is met de toepassing van de afspraken betreffende de compensatie van individuele schrijnende gevallen door de verzekeraar, dan kan hij zich wenden tot deze commissie.

in april 2013 is ter uitvoering van deze afspraken door de stichting woekerpolis claim, de stichting verliespolis, de vereniging veb ncvb, de vereniging eigen huis, de vereniging consument & geldzaken en het verbond van verzekeraars de commissie individuele schrijnende gevallen (cisg) ingesteld. de cisg staat onder leiding van mr. dr. m. oosting. de heer oosting was voorheen onder meer nationale ombudsman, lid van de raad van state en hoogleraar bestuursrecht en bestuurskunde aan de rijksuniversiteit groningen. de cisg bestaat verder uit de heer prof. mr. c.e. du perron de heer p.p.c. van zijp.

polishouders die van mening zijn dat zij in aanmerking komen voor een additionele compensatie op grond van de regeling voor individuele schrijnende gevallen in de collectieve compensatieregeling van hun verzekeraar dienen zich eerst te wenden tot hun verzekeraar. een polishouder kan een klacht pas indienen bij de cisg indien hij zich niet kan vinden in de wijze waarop zijn verzekeraar uitvoering heeft gegeven aan de schrijnende gevallen regeling. een polishouder dient bij het indienen van een klacht bij de cisg gebruik te maken van het klachtenformulier. daarbij moet hij in elk geval de stukken bijvoegen waaruit blijkt dat hij de verzekeraar heeft verzocht om toepassing van de schrijnende gevallen regeling en dat de verzekeraar daarover een definitief standpunt aan hem heeft kenbaar gemaakt. indien is voldaan aan de vereisten voor het indienen van een klacht, neemt de cisg de klacht in behandeling. de desbetreffende verzekeraar krijgt dan een afschrift van de klacht, met het verzoek om binnen vier weken te reageren. de polishouder ontvangt een afschrift van de reactie (het verweerschrift) van de verzekeraar. de behandeling van de klacht gebeurt op basis van hoor en wederhoor. naast de schriftelijke procedure kan de klachtbehandeling ook mondeling plaatsvinden, na een oproeping voor een zitting op initiatief van de cisg of op verzoek van een van de partijen. de cisg neemt, bij de beoordeling van een klacht, als uitgangspunt de criteria in de schrijnende gevallenregeling van de desbetreffende verzekeraar. de cisg doet uiterlijk binnen drie maanden na de laatste proceshandeling uitspraak.

de cisg is onafhankelijk van alle partijen die haar hebben ingesteld. zij verricht haar werkzaamheden op basis van het reglement waarmee zij is ingesteld en van de procesregeling die zij heeft vastgesteld, gelet op het reglement. het oordeel van de cisg is bindend voor de verzekeraar én de polishouder. door de cisg worden geen kosten in rekening gebracht aan de polishouder.

meer informatie over de taken en de bevoegdheden van de cisg en het behandelen van klachten kan u vinden op de website http://www.commissieisg.nl.