Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hansje klein
hansje klein - 26-05-2014 16:45:41
Computers & Telefonie

Verzekeringen

Misschien heeft de oorspronkelijke vragensteller mijn voorstel hierboven (nog) niet gelezen om direct te kunnen adviseren.....
uit meerdere reacties blijkt echter, dat het verschil tussen een verzekeringsadviseur en een tussenpersoon niet altijd duidelijk is.

de adviseur (vroeger de verzekeringsagent om de hoek) maakt, tegen betaling op uurbasis, een voorstel dat precies op jouw situatie is afgestemd. deze adviseur is verantwoordelijk voor het juiste advies, het product en de uitgekozen verzekeraar. hij/zij is onafhankelijk en juridisch aansprakelijk bij verkeerd advies. er is geen vergoeding of provisieverplichting voor de gekozen verzekeraar.....er is zelfs een provisieverbod!
het is mogelijk, dat deze adviseur een gunstige onlineverzekering voorstelt of via zijn systeem en kennis een passende, maar niet altijd de goedkoopste verzekering aanbeveelt.

de tussenpersoon is behulpzaam bij het zoeken en afsluiten van eenvoudige schadeverzekeringen en het afhandelen van claims op administratief niveau. vergelijkingssites vallen ook hieronder en alle behulpzame dames en heren die jou uiteindelijk zèlf het contract laten afsluiten!! zijn niet aansprakelijk voor de optimaalste uitkomst. je blijft dus helemaal zelf verantwoordelijk voor het afsluiten. deze tussenpersonen krijgen voor het bemiddelen!! een éénmalige of jaarlijkse premie per klant/verzekering.

aansprakelijke adviseurs zijn overigens gediplomeerd en wettelijk verplicht tot regelmatige nascholing. personen die je helpen een verzekering te zoeken hebben maximaal enige weken call-center-opleiding en zijn slechts ervaringsdeskundig zonder wettelijke aansprakelijkheid en noemen (begrijpelijkerwijze) hun naam niet eens.

mij blijft onduidelijk met welke categorie van adviseurs men te maken heeft wanneer een verzekeraar zèlf met een persoonlijk advies afsluit. want onafhankelijk kunnen ze niet zijn en als tussenpersoon zouden ze zichzelf een premie moeten toesturen.....maar misschien is dàt nu juist zo interessant qua kosten? er zijn verzekeraars die hun premies niet aan vergelijkingssites doorgeven.......en dus daar ook niet gevonden kunnen worden.