Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

eb
ebroeken - 04-09-2012 21:04:20
Huishouden & Energie

Radiator van blokverwarming vervangen met hoge rekening

Medio februari kwamen wij tot de ontdekking dat onze radiator in de woonkamer bleek te lekken. vanwege warme standleidingen van de blokverwarming en de 8 buren om ons heen gaat dat ding namelijk erg weinig aan.

vanwege de blokverwarming in het appartement waren we automatisch ook verplicht om het herstel te laten doen door de installateur die bekend is met deze installatie. hierdoor is het dan ook niet direct in mij opgekomen om vooraf een offerte aan te vragen.

in februari is een monteur langsgeweest tijdens de lekkage en heeft toen geholpen om de lekkage te stoppen door het dichtdraaien van beide afsluiters aan de radiator. tot zover nog geen enkel probleem.
ongeveer veertien dagen later komen twee monteurs langs om de radiator wel even te vervangen. een nadeel: de radiator is langer waardoor een deel leiding ingekort moet worden voorbij de afsluiters. de monteurs hebben het idee om de standleiding te bevriezen zodat de reparatie uitgevoerd kon worden. na een hele dag prutsen en ploeteren bevroor de leiding natuurlijk niet (was ook nog warm volgens mij...). afgesproken met de monteurs dat ze weer langs zouden komen zodra het beter weer was buiten en de ketels uit zouden staan.

begin augustus zelf maar eens gebeld en de chef van het bedrijf gesproken. toen al gesproken over de eventuele kosten van de reparatie en dat ik er op tegen was om voor dergelijk gepruts te betalen. hij gaf aan dat e.e.a. nog wel wat 'weggemoffeld' kon worden op de lopende vve rekening en dat het wel goed ging komen. een offerte was niet nodig en het ging allemaal goedkomen.

een week later komen er twee monteurs langs, met wederom een vries-apparaat. direct geef ik aan dat ik mijn twijfels heb over deze manier van werken. uiteraard moet ik mij weer nergens zorgen om maken en komt het allemaal goed. ook dit keer gaat het natuurlijk niet goed en rond een uur of 1 's middags als ik ondertussen al zes personen van het bedrijf in mijn woonkamer heb gehad wordt toch maar besloten om de leiding af te tappen. hier wilden zij in februari en die ochtend niet aan beginnen, want dit zou erg lastig zijn en extra werk opleveren met het vullen en ontluchten achteraf ("dagen werk" werd er gezegd...).

rond 1 uur gaan ze dus aan de slag, aftappen, radiator los, nieuwe stukjes leiding en afsluiters, nieuwe radiator erop, leiding vullen, ontluchten. zo en toen waren de heren klaar rond een uur of 4 (of 5?). uiteindelijk zijn de heren dus in 3 a 4 uur werk helemaal klaar en alle uren daarvoor zijn allemaal voor niets geweest.

ik heb nu een rekening gehad van 1745,68 euro incl btw voor de arbeid en onderdelen. een aantal dingen zijn uiteraard gewoon goed, maar uiteindelijk hebben ze 13,5 uur monteur en 8 uur hulpmonteur gerekend. monteur a 48 eur ex btw en de hulpmonteur 28 eur ex btw per uur.

ik ben zelf van mening dat het hele gepruts met het leiding bevriezen alleen maar onnodig veel werk heeft bezorgd en dat ze mij niet op mogen laten draaien voor deze kosten. ik ben best bereid om die 2 uurtjes van februari en 4 uren van augustus te betalen. de factuur komt dan op 1142,35 euro inclusief btw. een heel stuk meer in verhouding ook lijkt me voor het vervangen van één radiator in de woonkamer.

de rekening is reeds door de vve betaald en nu wil mijn vve dat ik het bedrag aan hun overmaak. wat kan ik hier nou nog mee. ik ga sowieso nog even flink klagen natuurlijk tegen het installatiebedrijf en eisen dat ik een normale factuur krijg met reeele uren.