Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

qu
quirico87 - 18-02-2014 11:11:57
Auto & Vervoer

Renault geen oplossing voor storing medianav

Renault heeft sinds begin 2013 een nieuw model clio, genoemd clio iv
wat zij ook hebben, is een nieuw multimedia systeem. dat hebben ze ‘’medianav’’ als naam gegeven.
een systeem met: radio, usb/ipod/iphone aansluiting, navigatie en telefoneren in 1 middels een touchscreen paneel.
vanuit de renault dealer (2 februari 2013), genoten van mooie display waar de navigatie mooi op te zien is.
-dit vergeleken met mijn vorige auto, waar alleen cd/radio op afspeelde-
ook het geluid is ideaal, gewoon perfect.

tot ik thuis kwam, ik de motor van de auto uit deed, en zag dat scherm aan bleef staan.
zelfs op ‘’aan/uit’’ knop reageerde het systeem niet meer.
wat nu?, 0800-0303 gebeld, dat is het nood nummer van renault, het was tenslotte al na 18.00 uur.
monteur van renault heeft uit wanhoop de accu-polen los gekoppeld en weer aangesloten. een korte onderbreking dus.
het systeem functioneerde weer goed!.
de monteur adviseerde, om wel naar de dealer te gaan om na te kijken wat de oorzaak was.
bij de dealer zagen ze niks bijzonders, ik reed weer naar huis en ja hoor, weer een ‘’bevroren’’ scherm.
weer renault gebeld en zij geven aan dat ik zelf de accu-polen mocht loskoppelen en dat zij een melding naar frankrijk gaan maken voor een structurele oplossing.
u moet zich voorstellen, dat ik circa 3 maanden dit probleem heb mogen ervaren, zelfs voor de deur van mijn werk…’’nieuwe auto, circa 3 x per week motorkap open, sleutel 10 en de accupolen loskoppelen’’

ja, 3 maanden later kwam renault met een oplossing > een software update
in de 3 maanden constateerde ik nog meer punten aan het systeem en deze heb ik netjes aangemeld bij renault.
dit mooie systeem geeft o.a. bij benaderen van flitspalen een fijn signaal af.
echter, bij dit signaal, is een vervelende kraak te horen.
ondanks dat navigatie uit staat, is dit geluid aanwezig (wel zo makkelijk om een melding te ontvangen bij benaderen van een ‘’vaste’’ flitspaal).
om een idee te geven, hoe erg de kraak aanwezig is, hier een youtube fragment:
http://www.youtube.com/watch?v=g1b149giifm">http://www.youtube.com/watch?v=g1b149giifm
het krakende geluid is ook bij telefoneren duidelijk aanwezig.
in augustus/september kreeg ik telefonisch te horen dat er een oplossing is in de vorm van een software update, of vervangen van hardware.

zij hebben in de garage de update uitgevoerd, auto volledig ge-reset en geen hardware vervanging gedaan. het probleem is tot op de dag van vandaag nog duidelijk aanwezig.
advies vanuit renault: schakel de flitspaal meldingen uit.

inmiddels verschillende mede clio iv bestuurders gesproken en zij ervaren allemaal hetzelfde geluid.
en renault nederland heeft bij allen aangegeven niet bekend te zijn met het probleem.
terwijl mijn dossier al sinds februari 2013 open ligt, bij zowel de dealer als renault nederland.

inmiddels heb ik geinformeerd naar een andere clio iv met r-link systeem, echter is dit een forse investering, aangezien mijn clio iv in waarde gedaald is.
r-link heb ik zelf getest en is veel beter, ook hier moest in het begin wat finetuning plaatsvinden, maar met tomtom als achtergrond, is dit systeem beter door ontwikkeld.
kortom: veel problemen tot nu toe, momenteel vervelende kraak, waar men geen oplossing voor heeft, inruilen voor een auto met een beter systeem is een forse investering. wat moet ik nu doen?