Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

co
consumabel55 - 09-04-2014 12:42:09
Geldzaken & Recht

kan energieleveren de energie afsluiten vanwege het niet betalen van 40 euro incassokosten?

Ik ben vorig jaar met vele duizenden overgestapt van mijn traditionele energieleverancier naar budgetenergie, die via de consumentenbond was geselecteerd. in principe een wat goedkopere rekening: 90 per maand. nu doet zich ten aanzien van afgelopen maanden het volgende voor, waarbij ik mij afvraag of het terecht is.

het maandbedrag wordt maandelijks van mijn rekening afgeschreven eind van de maand,
als dat niet lukt (in mijn geval lukte het niet, omdat mijn salaris een paar weken te laat werd overgemaakt), krijg ik een herinnering op 5 maart herinnering, betalen voor 19 maart. deze wordt gevolgd op 21 maart aanmaning, verhoogd met aanmaningskosten van 15 euro. daarop volgt op 28 maart een ingebreke stelling, verhoogd met 40 euro, per direct te betalen. dit betekent dat een rekening die niet op tijd (vooruit!) betaald wordt binnen 4 maand via de stappen herinnering en aanmaning de status krijgt van een ingebrekestelling met een prijskaartje van 40 euro, ong. 45 % van de rekening zelf! weg maandenlange bezuinigingen op energie!

ik had ondertussen (begin april) geld op mijn rekening gekregen en de oude rekening betaald en meteen maar de nieuwe rekening, waar ik een herinnering voor had gekregen. de basisbedragen waren dus voldaan. ik vond en vind echter de snelle aanmaningen en verhogingen te vlot en te veel geld kosten, dus die wilde en wil ik eigenlijk niet betalen. ze hebben eerder het karakter van een straf of een extra inkomsten voor de energie provider, dan dat het een reele dekking van extra onkosten vindt – die ik best bereid ben te betalen. ik ben tenslotte te laat met betalen. ik heb mijn redenen uitgelegd tegen de afdeling incasso en een dame die mij daarop belde. daarop kreeg ik op 8 april een aankondiging van afsluiting energie per half april vanwege het niet betaald hebben van de boete.

nu heb ik 2 vragen,
1. mag dat nu, zo snel zo veel extra kosten in rekening brengen; zo nee, wat wel?
2. als nu de basisrekeningen betaald zijn en er alleen (zogenaamde) incassokosten open staan, is dat dan voldoende basis om de energie af te sluiten? is mijn enige optie betalen, of kan het probleem principiëler aankaarten en bij wie dan? ik heb de ervaring dat wel meer bedrijven tegenwoordig vlot zijn met hoge kosten die niet de reele kosten zijn.

wellicht kan iemand mij helpen met goede raad. dank bij voorbaat.