Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

my
mygale - 19-09-2014 00:22:25
Geldzaken & Recht

Douane weigert BTW en inklaringskosten terug te storten

In juni heb ik een handgemaakte neonlamp uit taiwan ontvangen. ik had deze daar besteld en deze is hier via post nl bezorgd. bij de aflevering werd mij door de chauffeur al verteld dat de inhoud van het pakket kapot was. dit was gemakkelijk te horen aan de rinkelende glasscherven binnenin de doos.

ik heb toen toch besloten het pakket aan te nemen, omdat ik bepaalde onderdelen van de lamp misschien toch nog kon gebruiken. ik diende toen wel meteen de btw en inklaringskosten van ongeveer €55 euro betalen. ik heb daarna vrijwel meteen een schriftelijk bezwaar bij post nl ingediend met daarin de vraag een schadevergoeding te krijgen voor de kapotte lamp en of de btw en inklaringskosten terug konden worden gestort.

een paar weken later kreeg ik te horen dat de schadevergoeding niet mogelijk was, aangezien het pakket niet verzekerd was verstuurd en voor de btw en inklaringskosten zou ik later bericht ontvangen. ik heb er vrede mee dat ik geen schadevergoeding krijg, maar ik vind het belachelijk dat er over een kapot product btw en inklaringskosten betaald moeten worden. de lamp had geen commerciële doeleinden, was voor mijn design afstudeerproject, maar was compleet onbruikbaar.

vandaag heb ik bericht van post nl ontvangen over de btw en inklaringskosten. zij hadden in hun brief een kopie van de douane eindhoven toegevoegd. de douane schrijft dat deze kosten niet kunnen worden teruggestort, omdat niet bewezen kan worden dat de lamp al voor de aangifte bij de douane kapot was.

dit vind ik wel een erg makkelijke manier om mijn aanvraag af te wijzen. hoe kan ik als ontvanger en consument aantonen waar de lamp in het verzendproces kapot is gegaan? bij de eerste keer openmaken van de doos heb ik meteen foto’s gemaakt van de kapotte lamp en deze later in mijn bezwaarschrift toegevoegd. ik heb vandaag meteen contact opgenomen met de douane met deze vraag. de meneer aan de telefoon vertelde mij doodleuk dat ik dit niet kon bewijzen en dat ik maar gewoon pech had. daarna heb ik post nl gebeld en het verhaal daar weer uitgelegd. daar konden ze zo snel in het systeem mijn eerdere bezwaarschrift niet vinden, maar ze zouden er binnen vier tot vijf werkdagen op terugkomen.

als ik bezwaar wil maken op de uitspraak van de douane, dan moet deze brief uiterlijk op 25 september bij post nl binnen zijn, aangezien zij hem moeten doorsturen naar de douane. de telefoniste van post nl raadde mij toch maar aan om weer een bezwaar in te dienen en niet de vijf werkdagen af te wachten, aangezien het dan allemaal wel erg kort dag wordt.

ik zou graag willen weten of de douane het echt zo gemakkelijk kan afdoen door te zeggen dat niet bewezen is dat de lamp voor de aangifte al kapot was. heeft er iemand tips over wat ik nu in mijn nieuwe bezwaarschrift kan zetten of hoe ik dit alsnog kan bewijzen? als de douane echt niet over wil gaan op een terugbetaling, kan ik dan alsnog deze kosten verhalen op post nl, aangezien zij onzorgvuldig met het pakket zijn omgegaan? heeft dit enige kans van slagen?

alvast bedankt !