Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ja
jasperv - 11-10-2014 15:54:23
Computers & Telefonie

Mobiele data uit, toch data verbruikt

Vorige maand ben ik op vakantie geweest in de vs. op mijn mobiele telefoon heb ik de mobiele data uitgezet (ik heb een android telefoon, en dan is dat zo'n icoontje met twee pijltjes).
bij thuiskomst blijkt dat ik desondanks 6 keer mobiele data heb gebruikt in de vs. alle keren gaat het in totaal maar om een paar kb (varierend van 2 tot 17), maar elke poging kost me 4 euro. valt allemaal wel mee, maar tot mijn verbazing haalt vodafone hun schouders op als ik hierover mijn beklag doe.

ik weet zeker dat ik de mobiele data heb uitgeschakeld, en geen enkele keer heb aangezet. toch zegt vodafone "het moet aanstaan, anders kunnen wij geen data registeren". als ik dan vraag om te weten te komen welke service de data heeft verbruikt krijg ik te horen dat vodafone die informatie wettelijk niet mag prijsgeven.
mijn vraag is nu als volgt. zijn er apps of services die in hun poging connectie te maken een paar kbs erdoor krijgen voordat de telefoon de connectie blokkeert (de mobiele data staat immers uit)? ten tweede, in hoeverre staat vodafone hier in hun recht? ze hoeven niets aan te tonen/geen info te delen en ik kan niet bewijzen dat ik de data echt heb uitgeschakeld.
het gaat nu om een paar tientjes, maar het had net zo goed een paar 100 euro kunnen zijn.
bedankt alvast voor jullie reacties