Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ni
nietdebas - 13-10-2014 03:03:29
Huishouden & Energie

Misstand Monopoliepositie Enexis

L.s.,

ik wil graag de monopoliepositie van de netbeheerders onder jullie aandacht brengen. in dit geval gaat het om enexis. de afgelopen dagen ben ik geconfronteerd met misbruik van de monopoliepositie en een groot prijsverschil tussen de verschillende netbeheerders van maar liefst bijna 1000 euro!

wij hebben nu enkele dagen de loods van mijn buurman in bezit. deze zit vast aan ons huis. wij zijn hier erg gelukkig mee, maar dit geluk wordt wat overschaduwd door de opstelling van enexis.

om te voorkomen dat we onnodig voor dubbele netwerkkosten zouden komen te staan hebben we contact opgenomen met onze netbeheerder enexis. we hadden een brief ontvangen over afsluiting van de aansluiting. direct hebben we gebeld met enexis om onze medewerking te verlenen, zodat de aansluiting binnen kan worden afgesloten. dit om te voorkomen dat we voor een kostenpost van 620 euro kwamen te staan. enexis gaf toen aan dat het niet hun beleid is om mensen te verwittigen van de datum waarop ze langskomen, laat staan het tijdstip? dit terwijl ze in de brief aangeven dat het beter is dat we thuis zijn om de kosten te beperken, we kunnen alleen moeilijk tegen onze baas zeggen dat we er de komende twee weken niet zijn, omdat we moeten wachten wanneer enexis langs gaat komen.

wij zijn toen ook eens bij de ander twee grote netbeheerders, stedin en liander, op de site gaan kijken en zagen dat er grote verschillen zijn. al was het alleen al in de toon van de communicatie. liander neemt bijvoorbeeld wel gewoon fatsoenlijk contact op met de consument om aan te geven wanneer ze komen afsluiten. zowel stedin als liander rekenen geen kosten voor de verwijdering van de meters en het afsluiten van een aansluiting bij bijvoorbeeld een samenvoeging van twee huizen, wat bij ons ook min of meer het geval is.

dit staat in schril contrast tot de aanpak van enexis. bij enexis is afsluiting op verzoek niet eens mogelijk. sterker nog ze beletten ons de mogelijkheid om onze medewerking te verlenen door enexis toegang te verschaffen tot de meters om te voorkomen dat er 620! euro in rekening wordt gebracht. onbegrijpelijk, helemaal, omdat dit bij de ander grote netbeheerders niets kost.

wij waren dan ook erg verbaasd over de opstelling van enexis en het feit dat in nederland dit soort verschillen en praktijken überhaupt mogelijk zijn. hoe is het mogelijk dat dit soort verschillen niet aan banden is gelegd. wij hebben geen contract getekend voor de netbeheerder en hebben hierin dan ook geen keuze. feit is echter wel dat als we in friesland of gelderland hadden gewoond, dat we niet 1000 euro hoefden te betalen voor het verwijderen van de aansluiting waar bovendien al jaren fors voor is betaald. als we de aansluiting in stand zouden houden, voor enkel een lichtje in de loods, dan zou dit zonder ook nog maar 1 kwh of 1 kuub gas te hebben gebruikt maar liefst 900 euro per jaar kosten. voor dit geld verwachten wij toch meer service en klantgerichtheid, maar zeker ook niet van dit soort belachelijke tarieven. wij hopen dat jullie iets voor ons kunnen betekenen.

met vriendelijke groet,

sebastiaan dillen de niet.