Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

pe
pedro714 - 28-01-2015 14:24:15
Geldzaken & Recht

Zwendel met creditkaart

Ik vind het onbegrijpelijk dat de creditkaartmaatschappijen nog altijd niets doen met onderstaande.

als je bijv. een vlucht boekt bij transavia en je wilt iets wijzigen moet je dit telefonisch doen.
betalen van deze wijziging kan alleen met een creditkaart.
zij vragen dan naar je creditkaart nummers en naar de 3 cijferige code op de achterzijde.

toen ik onlangs zei dat ik dit een vreemde zaak vond omdat hiermee op zeer gemakkelijke wijze kon worden gefraudeerd was het antwoord van transavia: "ach meneer, u hoef zich nergens zorgen om te maken, wij zijn allemaal gescreend".

ik merkte op dat dit wel waar kon zijn maar dat zij maar even afgeleid kon worden en iedereen zou deze gegevens kunnen overnemen en leuk kunnen gaan winkelen op internet met de gegevens van mijn creditkaart.
"sorry mijnheer dit is onze policy",. het was aldus pikken of stikken.
ook uit eigen ervaring: ryanair zelfde laken een part.

laats wilde ik een familielid verassen dat een weekendje had geboekt bij van der valk - heerlen. ik vroeg vdv of het mogelijk was een goede fles wijn met kaartje op de kamer neer te zetten. dit was mogelijk. toen het op betalen aankwam.....geloof het of niet....dit kon alleen met mijn creditkaart incl. weer dit laatste 3 cijfers op de achterzijde. toen ik protesteerde zei de receptioniste dat zij "echt te vertrouwen was". ik zei dat ik daaraan niet twijfelde doch vroeg haar ook wat er gebeurde indien er nu plotseling een klant voor de receptie zou verschijnen. niet ondenkbeeldig dat zij netjes die klant te woord zou staan en mijn gegevens "open en bloot" op de balie zouden zwerven voor korte of langere tijd. het laat zich niet moeilijk raden wat de gevolgen zouden zijn indien iemand die er op uit is de zaak te bedriegen mijn gegevens zou overnemen en eens fijn kon gaan winkelen op mijn kosten.

toen ik bij de rabobank was schetste ik dit probleem.niemand had dit kennelijk eerder gedaan. ik werd netjes apart genomen, zette mijn telefoon op handsfree en belde met transavia. ik stelde de vraag hoe ik kon betalen als ik mijn vliegticket wilde wijzigen. "dit kan alleen met een creditkaart" was het antwoord.

ook de dame bij de rabo vond dit vreemd en ging op informatie uit. toen zij terugkwam wist zij niets anders te melden dan dat dit nog nooit was voorgekomen bij haar weten doch dat de verantwoordelijkheid van de regels lag bij de creditkaartmaatschappij en dat het gebruik van de kaart voor verantwoording van de gebruiker was.

zij adviseerde mij kontakt op de nemen met de creditkaartmaatschappij.

zo gezegd zo gedaan. zij beaamde de mogelijkheden van misbruik als door mij geschetst. het was in de praktijk echter zo'n klein probleem dat zij niet veronderstelde dat zij aan deze mogelijke vorm van misbruik aan einde zouden gaan maken.

toen ik haar vroeg of de creditkaartmaatschappij mij kon garanderen dat zij mij zouden schadeloosstellen indien mijn kaart op bovengenoemde wijze zou worden misbruikt
wist zij enkel uit te brengen "u bent en blijft altijd verantwoordelijk voor de wijze en de gevolgen waarop u uw creditkaart gebruikt "

toen ik zei dit niet juist te vinden omdat zij toestaan dat vliegmaatschappijen en ook andere instellingen je dwingen om met een creditkaart te betalen, kwam het erop neer dat dit een probleem is tussen mij en bewuste instellingen.

vind dit een uitermate vreemde zaak. je bent op de hoogte van mogelijk - zeer gemakkelijk - misbruik van creditkaarten van cliënten doch je weigert hier iets aan te doen.