Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

pa
paulvanwijk - 28-01-2015 19:37:06
Geldzaken & Recht

Bankpasfraude ING

Bankpasfraude met origineel door ing uitgegeven bankpas

op 26 juni 2014 heeft iemand met een officieel door de ing uitgegeven pas op mijn naam in 2 uur tijd zo’n € 2.000,= opgenomen bij betaalautomaten op diverse locaties in amsterdam.
de volgende dag keek ik toevallig op mijn rekening via internet om te kijken of de uitbetaling van mijn loon al was bijgeschreven.
op dat moment ontdekte ik dat er door onbekenden geld was opgenomen van mijn rekening.
ik heb onmiddellijk met ing, afdeling fraude, gebeld en gevraagd mijn pas te blokkeren. daarbij vroeg ik tevens onderzoek te doen naar deze vreemde geldopnamen.
ik vertelde dat ik twee weken daarvoor op vakantie was geweest naar italië en daar geld heb opgenomen en betalingen met mijn bankpas heb gedaan.
kort daarna heb ik op mijn zwaar beveiligde werkplek tijdens het afhandelen van de vele mail tijdens mijn vakantie op een phising mail van “ing” gedrukt. deze site liep echter dood en heb verder geen aandacht hieraan besteed.
doordat deze site dood liep kon ik dus ook geen gegevens achterlaten voor onverlaten. ing beweert echter dat dit wel geschiedt is en dat onbekenden aldus een officiële pas op mijn naam hebben kunnen aanvragen, zonder dat ik hier van wist.
voor aanvraag van zo’n bankpas zijn persoonlijke gegevens benodigd. deze staan echter op de oude pas die in mijn bezit was en is. waarschijnlijk hebben zij deze gegevens ontfrutseld tijdens een geldtransactie tijdens mij vakantie bv in een hotel of benzinepomp cq-station.
doordat deze onbekenden nu een officiële bankpas in bezit hadden, konden zij geld opnemen van mijn rekening. overigens op vreemde locaties in amsterdam zoals gwk travel exchange. zelfs nog nadat mijn eigen limiet van € 1.000,= per dag al lang was overschreden.
ik heb de ing bank diverse malen gevraagd onderzoek te doen, ook via mijn rechtsbijstandsverzekering, maar elke keer wordt ik erop gewezen dat ik in de fout ben gegaan met een reactie op phising mail en dat zij nader onderzoek hebben verricht. zij laten echter niet weten hoe en wat.
ik dien bij ing bewijslast aan te leveren dat ik die fraude niet heb gedaan en geen gegevens aan onbekenden heb verstrekt.
ik heb diverse print screens van de doodlopende phising mail ingestuurd naar ing, zowel vanuit een veilige omgeving van mij thuis als vanuit een zwaar beveiligde werkplek, maar dit wordt niet als bewijslast geaccepteerd. ik, samen met mijn rechtsbijstand, zou verder niet weten hoe ik nog betere of andere bewijslast kan of moet aanleveren.
na diverse briefwisseling tussen mijn rechtsbijstand en ing, tot op directieniveau, is mijn klacht afgewezen, omdat ing volgens hun voldoende onderzoek hadden verricht en de fout bij mij zou liggen.
ik vind het verder vreemd dat ik bewijslast moet aanleveren van fraudeactiviteiten waar ik niets van af weet en heb geprobeerd de bewijslast om te draaien. immers ing bank heeft een pas uitgegeven aan onbekenden die hiermee geld op konden nemen bij een van hun klanten.
vroeger moest zo’n pas worden opgehaald op een postkantoor met geldig legitimatiebewijs; nu werd de pas per post verzonden. in de week van verzending is overigens alle post niet bij mij aangekomen. dit weet ik omdat ik de tv-gids die week mistte.
vanzelfsprekend heb ik ook zo snel mogelijk aangifte bij de politie gedaan, maar die vertelden dat zij verder niets aan de zaak zouden gaan doen, tenzij er meer van dit soort gevallen gingen voorkomen.
vervolgens heb ik bij de overkoepelende organisatie kifid (klachteninstituut financiële dienstverlening) een klacht over de afhandeling van ing ingediend.
op deze melding, gedaan op 7-12-2014 , is nu in behandeling bij kifid, maar ook daar verwacht ik niet al te veel van.

zelf heb ik al zo’n 40 jaar bankrekeningen bij ing en heb voorheen nooit geen problemen met hen gehad. ik maak nog steeds gebruik van diverse rekeningen bij de ing, omdat het wisselen van bank(rekeningen) een hoop werk geeft, maar het liefst zou ik zo gauw mogelijk overstappen.

ik ben benieuwd of andere mensen ook zo’n soort ervaring met ing of andere banken hebben.


paul van wijk