Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

m-faber
m-faber - 15-07-2015 11:30:14
Elektronica & TV

Garmin tekort geheugen?

Geacht heer/mevrouw,

ik heb afgelopen vrijdag een garmin nuvi 2597 lmt aangeschaft. daarbij zitten gratis kaart updates inbegrepen gedurende de levensduur van het apparaat. helaas bleek dat bij de eerste update, direct na het uitpakken, het geheugen helemaal vol zit en een volgende update dus niet meer zal passen.

als consument mag ik logischerwijs (en wettelijk?) verwachten dat als ik een navigatiesysteem aanschaf met lmt (life time maps) dat er voldoende geheugen wordt ingebouwd/meegeleverd door de fabrikant om een paar jaar (2?) updates probleemloos kwijt te kunnen. als echter blijkt dat bij de eerste update op de dag na aanschaf dat het geheugen op 17mb na vol zit en dus geen nieuwe updates kwijt zal kunnen is de lmt een wassen neus. en daarmee levert garmin eigenlijk een ondeugdelijk product volgens mij. ook kan ik nu bv extra stempakketten niet laden vanwege tekort geheugen. dat is makkelijk gratis aanbieden dan.

ook leuk dat er een sd sleuf in het apparaat zit maar dan moet ik zelf investeren in een nieuw kaartje. dat lijkt mij niet correct. als ik een laptop aanschaf en ik krijg bij de eerste windows update te horen dat het geheugen vol zit en dat ik het geheugen kan uitbreiden met een externe hard disk wordt dat ook niet geaccepteerd.

hoe dan ook, ik heb intussen zelf contact gehad met garmin en een belgische dame heeft mij e.e.a. verteld. het geheugen is inderdaad niet toereikend, gaf ze toe. dat komt volgens haar omdat het geheugen is gebouwd op amerikaanse kaarten, met een veel minder dicht wegennetwerk. dat zou niet het probleem van de consument in europa moeten zijn volgens mij? een fundamentele fout van garmin. ik krijg nu, na aandringen, een 8gb kaartje opgestuurd (16gb was niet mogelijk). een leuk gebaar maar wel vreemd dat je dat alleen krijgt als je 'zeurt', terwijl dit een bekend probleem is bij garmin. vreemder nog is dat ze geen 16gb geven. wat wil namelijk het feit...het interne geheugen van mijn nuvi 2597 had al een geupgrade geheugen (van 4gb naar 8gb volgens de dame) en het kaartje dat ik nu ontvang is dus even groot als het interne geheugen. dat zou prima zijn als het apparaat gebuik kon maken van beide geheugens tegelijk...maar dat is dus niet zo. ik schiet er dus niets mee op!

ik vind dat garmin er dus minstens een 16gb kaartje bij moet leveren (of in moet bouwen) om zodoende een paar jaar vooruit te kunnen met het geheugen. andere oplossing zou zijn dat ze een software update uitbrengen die intelligent genoeg is om van beide geheugens gebruik te maken.

een andere 'oplossing' die werd aangedragen door garmin was dan maar een deel van de europa kaart op het systeem te laden?? daar betaal ik niet voor? overigens ben ik verder over het systeem zeer tevreden na een paar dagen gebruik.

ik krijg van coolblue (leverancier) te horen dat deze klacht regelmatig bij ze binnenkomt en dat iedereen braaf zelf een sd kaartje aanschaft.

heeft iemand dezeflde ervaring?