Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

lu
luus is boos - 19-08-2015 10:57:21
Geldzaken & Recht

Is deze 'schuld' niet verjaard?

Beste mensen,

gisteren ontving ik een brief van intrum justitia, waarin staat dat ik 187,55 euro moet betalen inzake een vordering online breedband. in de brief staat: 'wij proberen al enige tijd, samen met u, een oplossing te vinden om uw totale schuld af te lossen'.

dit zegt mij echter helemaal niets. ik dacht dan ook dat ik een phishing-brief had ontvangen en belde met intrum (telefoonnummer vanaf de officiele website) om het kenmerk-nummer te checken.

het blijkt wel degelijk om een echte vordering te gaan. ik had ooit (in 2005/2006) een internetabonnementje bij wanadoo, dat later orange werd en nu kennelijk online breedband heet. na veel gespit in mijn backup kwam ik een brief van mezelf tegen d.d. 28 juli 2006 aan wanadoo, waarin ik aangeef allang geen gebruik meer te maken van dit internetabonnement en verzoek het abonnement per direct stop te zetten. daar heb ik verder nooit meer iets over gehoord, dus ik nam aan dat het geregeld was.

sindsdien ben ik vaak verhuisd. in juni 2007 verliet ik als gevolg van mijn echtscheiding mijn echtelijke woning, en sindsdien ben ik op 4 verschillende adressen ingeschreven geweest. het vierde adres is mijn huidige adres.

van het telefoontje dat ik vanmorgen had met een medewerker van intrum, rezen de haren me te berge: ja, ik had er nooit eerder post over ontvangen, want men had mij nooit weten te vinden. dus die zin in de brief over 'wij proberen al enige tijd met u tot een oplossing te komen' klopte inderdaad niet. maar inmiddels is intrum 'juridisch eigenaar van deze vordering' (???), dus vandaar de brief.

het wanadoo-abonnementje bleek contractueel tot 2007 te lopen, dus mijn opzegbrief van destijds is gewoon terzijde geschoven. ik kan me niet meer herinneren of de automatische incasso van 7,95 die wanadoo maandelijks van mijn rekening inde, daarna nog is doorgegaan. daarvoor is het echt te lang geleden!

sinds mijn opzegbrief zijn er negen jaren verstreken, waarin ik nooit ook maar enige post heb ontvangen van wanadoo/orange/online breedband of een hiervoor ingeschakeld incassobureau. en dan moet ik nu ineens zo'n bedrag betalen?!

ja, wij konden u niet vinden, zegt intrum. nonsens, zeg ik, ik heb altijd een inschrijvingsadres gehad. ja, maar wij kunnen niet in de gemeentelijke basisadministratie kijken, aldus intrum. want dat kunnen alleen deurwaarders. huh? maar u bent toch deurwaarder? nee, wij zijn een incassobedrijf, dat is niet hetzelfde. nou, dat wist ik niet. weer wat geleerd. maar hoe komt u dan nu ineens wel aan mijn adres? via een speciaal bedrijf, dat wij hiervoor hebben ingeschakeld.

ik snap niet dat dit zomaar kan en heb intrum gezegd dat ik er nog op terug zal komen. ik zou graag willen weten of het zin heeft om tegen deze vordering bezwaar te maken (en zo ja, bij wie dan. incasso keurmerk?), of dat ik me die moeite beter kan besparen en maar gewoon moet betalen. kan iemand van jullie met verstand van zaken mij hierin adviseren?